Fortolkninger af daginstitutionens indhold og formål

Forfattere

  • Maja Sasser

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v18i2.110868

Resumé

Spørgsmålet om hvilken kerneopgave daginstitutionen løser har historisk været under forhandling og forandring. Den pædagogiske optik på daginstitutionen har været præget af forskellige pædagogteoretiske og ideologiske brydninger i synet på, hvad børn skal have ud af at gå i daginstitution. Den statslige optik på feltet er især gået fra et syn på daginstitutionen som social- og arbejdsmarkedspolitisk begrundet til også at tildele daginstitutionen en rolle som et skoleforberedende udviklingstilbud med mere målrettet læring. I denne artikel undersøges, hvordan det pædagogiske personale fortolker formålet med og indholdet af deres arbejde under indflydelse af de forskellige og skiftende optikker på daginstitutionen. Der identificeres blandt det pædagogiske personales forskellige forestillinger om mening i arbejdet og faglig identitet, som samtidig har betydning for, hvordan forandringer i arbejdet tolkes.

Downloads

Publiceret

2018-11-13

Citation/Eksport

Sasser, M. (2018). Fortolkninger af daginstitutionens indhold og formål. Tidsskrift for Arbejdsliv, 18(2), 54–69. https://doi.org/10.7146/tfa.v18i2.110868