Teammøder i rehabilitativ hjemmepleje
Effektiv ensretning eller nuanceret faglig dialog?
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v18i4.110822Resumé
Tværfagligt samarbejde og teammøder hyldes i den aktuelle moderniseringsbølge af den offentlige
sektor. Her ses de som svaret på, hvordan faglig vidensdeling, kvalitet og effektivitet
kan højnes i arbejdet. I artiklen udfordres imidlertid denne antagelse ved at diskutere en række
barrierer, der medvirker til at forhindre, at de gode intentioner omsættes i praksis. Det sker ved
at fokusere på de normer- og gruppedynamikker, der kan opstå på teammøder, hvor medarbejdere
med forskellig status og faglighed deltager. Gennem observationer af tværfaglige møder
i hjemmeplejen analyseres det i artiklen, hvordan møderne iscenesættes og superviseres på
en måde, så sosu-medarbejdernes historier, om deres arbejde med at rehabilitere individuelle
ældre borgere, modtages og bearbejdes forskelligt af deres kollegaer og supervisorer. I artiklen
fremhæves, hvordan nogle historier udpeges som ’succeshistorier’, og derved resulterer i
anerkendelse, mens andre historier giver anledning til frustration og sanktioner på møderne.
En central pointe er, hvordan det sanktions- og belønningssystem, der etableres gennem udveksling
af historier på møderne, er baseret på én dominerende vision om, hvordan arbejdet
optimeres og håndteres ’professionelt’, og hvordan dette paradoksalt nok ensretter snarere end
åbner op for en kreativ dialog om alternative tilgange til arbejdet med ældre mennesker.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).