Indsatsledelse som profession

Spændingsfeltet mellem uddannelse og praksis

Forfattere

  • Mikkel Bøhm
  • Martin Thomsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v19i3.109063

Resumé

Artiklen stiller skarpt på udfoldelsen af en bestemt ledelsesfunktion – indsatsledelse. Gennem observation af de enkelte træningselementer i den formelle indsatslederuddannelse, samt gennem hjelmkameraoptagelser fra virkelige ulykker, analyseres ledelsesfunktionen med afsæt i indsatslederens situationsbedømmelse og ledelsesidentitet. Artiklen viser, at der opstår et gab mellem de reflekterende og refleksive metoder, der indlæres i det formelle uddannelsesprogram, over for den kompromisløse hverdagspraksis, som lederfunktionen bliver udfoldet i efterfølgende. Ledelsesfunktionen i hverdagen adskiller sig fra uddannelseskonteksten ved ikke udelukkende at være rettet mod at skabe mening om selve sagen, men i lige så høj grad diskursivt forhandler den enkelte leders magtposition på skadestedet.

Downloads

Publiceret

2017-08-01

Citation/Eksport

Bøhm, M., & Thomsen, M. (2017). Indsatsledelse som profession: Spændingsfeltet mellem uddannelse og praksis. Tidsskrift for Arbejdsliv, 19(3), 11–27. https://doi.org/10.7146/tfa.v19i3.109063