Virksomhedens sociale kapital og relationelle koordinering — hvordan hænger det sammen?

Forfattere

  • Karen Albertsen
  • Inger-Marie Wiegman
  • Hans Jørgen Limborg

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v16i4.108976

Resumé

Hvordan hænger begreberne om social kapital og relationel koordinering sammen? I hvilken grad er der overensstemmelse mellem målinger af det ene og det andet, og kan man sige, at det ene er mere grundlæggende end det andet? Med udgangspunkt i spørgeskemadata fra ældreplejen i fem danske kommuner undersøger vi disse spørgsmål. Resultaterne peger på, at der er tale om sammenhængende, men langt fra fuldt overlappende begreber. Resultaterne understøtter en antagelse om, at social kapital medierer sammenhængen mellem relationel koordinering og hhv. psykisk velbefindende, involvering og oplevet kvalitet i arbejdet. Diskussionen af resultaterne lægger grunden for mere generelle overvejelser over karakteren og den praktiske anvendelighed af målinger af social kapital og relationel koordinering for virksomheder og arbejdspladser.

Downloads

Publiceret

2014-12-01

Citation/Eksport

Albertsen, K., Wiegman, I.-M., & Limborg, H. J. (2014). Virksomhedens sociale kapital og relationelle koordinering — hvordan hænger det sammen?. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(4), 32–49. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i4.108976