Kritik og viden i aktionsforskningen — om vanskelighederne ved at gøre og vide det rette, som kan stoppe stress

Forfattere

  • Ditte Tofteng
  • Mia Husted
  • Mette Bladt

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v16i3.108970

Resumé

I denne artikel drejer det sig om hvem, der véd hvad og hvem, der kan gøre hvad i forhold til forebyggelse og afhjælpning af arbejdsbetinget stress. Med udgangspunkt i aktionsforskning drøftes demokratiserende betydninger af at tildele medarbejdernes kritik og visioner en rolle, som bærere eller potentielle skabere af relevant ny viden, der kan udgøre et alternativ eller supplement til ekspertbaserede anvisninger og løsninger. På baggrund af cases fra aktionsforskningsprojektet Stop Stress viser artiklen, at kollektive udviklings- og læringsrum kan base-res på medarbejdernes viden om kritiske forhold og oversete muligheder i arbejdet. Artiklen argumenterer således for kontekstnære kollektive erkendelses- og udviklingsprocesser som en metodisk forebyggelsesstrategi, der potentielt kan gestalte ny viden og åbne nye veje til at forebygge, afhjælpe og undersøge arbejdsbetinget stress.

Downloads

Publiceret

2014-09-01

Citation/Eksport

Tofteng, D., Husted, M., & Bladt, M. (2014). Kritik og viden i aktionsforskningen — om vanskelighederne ved at gøre og vide det rette, som kan stoppe stress. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(3), 38–52. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i3.108970