Kritik og viden i aktionsforskningen — om vanskelighederne ved at gøre og vide det rette, som kan stoppe stress
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v16i3.108970Resumé
I denne artikel drejer det sig om hvem, der véd hvad og hvem, der kan gøre hvad i forhold til forebyggelse og afhjælpning af arbejdsbetinget stress. Med udgangspunkt i aktionsforskning drøftes demokratiserende betydninger af at tildele medarbejdernes kritik og visioner en rolle, som bærere eller potentielle skabere af relevant ny viden, der kan udgøre et alternativ eller supplement til ekspertbaserede anvisninger og løsninger. På baggrund af cases fra aktionsforskningsprojektet Stop Stress viser artiklen, at kollektive udviklings- og læringsrum kan base-res på medarbejdernes viden om kritiske forhold og oversete muligheder i arbejdet. Artiklen argumenterer således for kontekstnære kollektive erkendelses- og udviklingsprocesser som en metodisk forebyggelsesstrategi, der potentielt kan gestalte ny viden og åbne nye veje til at forebygge, afhjælpe og undersøge arbejdsbetinget stress.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).