Nu kører vi med stempelur
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108959Resumé
Fra 1. august 2014 træder lærernes nye arbejdstidsregler i kraft. Det indebærer, at lærerne skal være længere tid på skolen, og at lederen kan prioritere den enkelte lærers arbejdstid. Det betyder også, at man som leder bliver nødt til at forholde sig til temaer som motivation, tillid og kontrol på nye måder. Fra mit arbejde som uddannelseschef på et erhvervsuddannelsescenter har jeg i løbet af det seneste år høstet nogle erfaringer med at styre lærernes arbejdstid medet stempelur frem for med en forberedelsesnorm. Jeg har skrevet en masterafhandling om temaet, og en af konklusionerne herfra er, at det bliver endnu mere vigtigt, at man som leder viser lærerne tillid og anerkendelse, når man er inde at 'pille' ved de grundlæggende motivationsstrukturer. Tidligere var belønningen for hurtigt udført arbejde (eller halvudført arbejde) mere fritid-nu er det bare mere arbejde. Det kan godt lade sig gøre, men kun hvis der skabes et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem leder og lærere, idet lederens anerkendelse bliver en afgørende motivationsfaktor.Downloads
Publiceret
2014-03-01
Citation/Eksport
Gonnsen, L. (2014). Nu kører vi med stempelur. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(1), 107–110. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108959
Nummer
Sektion
Kronik
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).