Nu kører vi med stempelur

Forfattere

  • Lene Gonnsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108959

Resumé

Fra 1. august 2014 træder lærernes nye arbejdstidsregler i kraft. Det indebærer, at lærerne skal være længere tid på skolen, og at lederen kan prioritere den enkelte lærers arbejdstid. Det betyder også, at man som leder bliver nødt til at forholde sig til temaer som motivation, tillid og kontrol på nye måder. Fra mit arbejde som uddannelseschef på et erhvervsuddannelsescenter har jeg i løbet af det seneste år høstet nogle erfaringer med at styre lærernes arbejdstid medet stempelur frem for med en forberedelsesnorm. Jeg har skrevet en masterafhandling om temaet, og en af konklusionerne herfra er, at det bliver endnu mere vigtigt, at man som leder viser lærerne tillid og anerkendelse, når man er inde at 'pille' ved de grundlæggende motivationsstrukturer. Tidligere var belønningen for hurtigt udført arbejde (eller halvudført arbejde) mere fritid-nu er det bare mere arbejde. Det kan godt lade sig gøre, men kun hvis der skabes et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem leder og lærere, idet lederens anerkendelse bliver en afgørende motivationsfaktor.

Downloads

Publiceret

2014-03-01

Citation/Eksport

Gonnsen, L. (2014). Nu kører vi med stempelur. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(1), 107–110. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108959