Anerkendelse i professionsfaglig ledelse

Forfattere

  • Ulla Skjødt
  • Jonas Sprogøe

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108956

Resumé

Der er i disse år vældig opmærksomhed på at sikre kvaliteten i den offentlige sektor. Akkreditering udtrykker en sådan bestræbelse på at sikre og udvikle kvalitet gennem en stadigt mere standardiseret praksis. Samtidigt fordres i Bekendtgørelsen om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje etisk og humanvidenskabelig viden og forståelse, der kan bidrage med, at den færdiguddannede sygeplejerske kan håndtere en situationsorienteret praksis i samspil med erfaringsbaseret viden. Ved hjælp af Axel Honneths teori om anerkendelse, viser vi hvordan disse to modsatrettede organisatoriske stemmer tillader og understøtter bestemte anerkendelsesformer, og vi diskuterer hvilke konsekvenser dette har for den offentlige mellemleder.

Downloads

Publiceret

2014-03-01

Citation/Eksport

Skjødt, U., & Sprogøe, J. (2014). Anerkendelse i professionsfaglig ledelse. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(1), 83–97. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108956