Lærer-pædagogsamarbejde — en politisk konstruktion og ledelsesudfordring
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108952Resumé
Samarbejde mellem lærere og pædagoger er for alvor kommet på den politiske dagsorden med folkeskoleforliget fra 2013. Et samarbejde, som af mange opleves som svært at praktisere, hvilket har ført til et politisk krav om 'mere og bedre' ledelse som løsning. Som kritisk indspil i denne debat undersøger artiklen, hvordan der på politisk niveau er to forskellige forestillinger om formålet med samarbejdet. En dualitet, som også er på spil i tænkningen om styring og ledelse. Artiklen viser herved en 'dobbelt dobbelthed', der ikke har plads i ledelsesdiskussionerne, men som har betydning for den kompleksitet, skolelederne skal håndtere, når de ansvarliggøres for at skulle lede lærer-pædagogsamarbejdet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).