Hospitalets strategiske patientkommunikation — styring af sundhedsprofessionel praksis?

Forfattere

  • Anja Svejgaard Pors

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108951

Resumé

Gennem de seneste årtier har danske hospitaler-ligesom øvrige velfærdsinstitutioner-bevæget sig ind i markedsforståelser af velfærdsproduktion. Denne udvikling gør, at strategisk kommunikation med særligt fokus på patienterne bliver et uomgængeligt element i ledelse og styring af hospitalsvæsnet. Artiklen udfolder en casebaseret analyse, som viser, hvordan hospitalets strategi om bedre kommunikation til patienterne iværksættes som et ledelses- og styringsværktøj, der griber ind i sundhedsprofessionel praksis og faglighed. Med kommunikation på den organisatoriske dagsorden kommer det sundhedsfaglige vidensmonopol under pres, og det strategiske fokus på kommunikation bliver anledning til faglige kampe om organisatorisk terræn.

Downloads

Publiceret

2014-03-01

Citation/Eksport

Pors, A. S. (2014). Hospitalets strategiske patientkommunikation — styring af sundhedsprofessionel praksis?. Tidsskrift for Arbejdsliv, 16(1), 11–24. https://doi.org/10.7146/tfa.v16i1.108951