Jobbet eller arbejdspladsen — hvad betyder mest? En analyse af social kapital i folkeskoler

Forfattere

  • Tage Søndergård Kristensen
  • Hans Jørgen Limborg
  • Karen Albertsen
  • Flemming Pedersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v15i3.108941

Resumé

I den psykosociale arbejdsmiljøforskning har der i de sidste 50 år overvejende været fokuseret på en række faktorer, der i denne sammenhæng kaldes job-faktorer: Krav, indflydelse, monotoni, udviklingsmuligheder etc. Dette fokus har vist sig i såvel de herskende teorier og modeller som i de anvendte metoder. Med udgangspunkt i en undersøgelse af social kapital i en dansk kommunes skoler sættes der spørgsmålstegn ved dette fokus, idet det vises, at de enkelte skolers sociale kapital i meget høj grad ser ud til at være afgørende for de ansattes trivsel, stress og psykiske helbred. Denne analyse anvendes til at forklare nogle tilsyneladende modsætninger og uklarheder med hensyn til folkeskolelærernes arbejdsmiljø. Her har forskellige analyser og undersøgelser mundet ud i yderst forskellige konklusioner vedrørende lærerjobbet,-lige fra at jobbet er stærkt psykisk nedslidende, til at det er et af Danmarks sundeste job. Vore analyser antyder, at forvirringen på området meget vel kan skyldes, at man har stillet det forkerte spørgsmål. Der er ikke noget entydigt svar på, om "lærernes job er godt eller skidt". Svaret afhænger af den sociale kapital på den enkelte skole. Vores konklusion er således, at det væsentlige ikke er, om man er lærer eller ej, men hvor man er lærer. Generelt anbefales det, at vi i forståelsen af det psykiske arbejdsmiljø forlader det ensidige fokus på det enkelte fag eller job til fordel for en model, hvor arbejdspladsen og dens sociale kapital spiller en langt mere afgørende rolle.

Downloads

Publiceret

2013-09-01

Citation/Eksport

Kristensen, T. S., Limborg, H. J., Albertsen, K., & Pedersen, F. (2013). Jobbet eller arbejdspladsen — hvad betyder mest? En analyse af social kapital i folkeskoler. Tidsskrift for Arbejdsliv, 15(3), 62–77. https://doi.org/10.7146/tfa.v15i3.108941