Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse

Forfattere

  • Anne Gørlich
  • Noemi Katznelson

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v15i3.108939

Resumé

Overalt i uddannelsessystemet er der i dag fokus på at få flere unge til at gennemføre stadig mere uddannelse. 95 %-målsætningen er dagsordenssættende, ikke alene for dansk uddannelsespolitik fra grundskole og videre, men også for beskæftigelsesindsatsen for unge op til 30 år. Indsatserne og tiltagene er mangfoldige på såvel politisk niveau som i praksis på uddannelsesinstitutionerne. I forbindelse medet konkret forskningsprojekt omhandlende unges forandrings- og læreprocesser i Skive er vi stødt på en tendens til både eksplicit og implicit at inddrage 'personlig udvikling' i indsatser, der har med unge og fastholdelse i uddannelse at gøre1. I artiklen her argumenterer vi for, at et sådan individuelt fokus bedst giver mening i samspil medet bredere fokus på den uddannelse, som de unge er en del af. Med udgangspunkt i en undersøgelse af begreberne selvtillid og tillid, teoretisk såvel som empirisk, argumenterer vi for, at man arbejder mere strategisk med at koble et fokus på de unges 'selvtillid' til et bredere fokus på 'uddannelsestillid'.

Downloads

Publiceret

2013-09-01

Citation/Eksport

Gørlich, A., & Katznelson, N. (2013). Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse. Tidsskrift for Arbejdsliv, 15(3), 24–39. https://doi.org/10.7146/tfa.v15i3.108939