Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v15i3.108939Resumé
Overalt i uddannelsessystemet er der i dag fokus på at få flere unge til at gennemføre stadig mere uddannelse. 95 %-målsætningen er dagsordenssættende, ikke alene for dansk uddannelsespolitik fra grundskole og videre, men også for beskæftigelsesindsatsen for unge op til 30 år. Indsatserne og tiltagene er mangfoldige på såvel politisk niveau som i praksis på uddannelsesinstitutionerne. I forbindelse medet konkret forskningsprojekt omhandlende unges forandrings- og læreprocesser i Skive er vi stødt på en tendens til både eksplicit og implicit at inddrage 'personlig udvikling' i indsatser, der har med unge og fastholdelse i uddannelse at gøre1. I artiklen her argumenterer vi for, at et sådan individuelt fokus bedst giver mening i samspil medet bredere fokus på den uddannelse, som de unge er en del af. Med udgangspunkt i en undersøgelse af begreberne selvtillid og tillid, teoretisk såvel som empirisk, argumenterer vi for, at man arbejder mere strategisk med at koble et fokus på de unges 'selvtillid' til et bredere fokus på 'uddannelsestillid'.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).