Sproglig anerkendelse som ledelsesværktøj i MUS

Forfattere

  • Jann Scheuer

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v14i1.108899

Resumé

Anerkendelse i ledelse er et af samtidens store dyr i åbenbaringen. Tanken er at anerkendelse er katalyserende, at medarbejderes potentialer og evner for problemløsning styrkes når de anerkendes for deres særlige indsats. Den tanke vil denne artikel ikke afvise, men den vil præsentere en mere polemisk tilgang. Gennem kvalitative analyser af lederes og medarbejderes kommunikative adfærd i konkrete samtaler, vil den demonstrere og argumentere for at fokus på anerkendelse ikke nødvendigvis understøtter samtaledeltageres løsning af problemer i arbejdet. Optagetheden af anerkendelse kan tværtimod føre til at samtaledeltagere gør strukturelle organisatoriske problemer til individuelle anliggender og skøjter hen over det faglige indhold.

Downloads

Publiceret

2012-03-01

Citation/Eksport

Scheuer, J. (2012). Sproglig anerkendelse som ledelsesværktøj i MUS. Tidsskrift for Arbejdsliv, 14(1), 26–40. https://doi.org/10.7146/tfa.v14i1.108899