Medlemsudviklingen i HK og strategier for rekruttering og fastholdelse af medlemmer

Forfattere

  • Flemming Ibsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v13i1.108879

Resumé

Det danske arbejdsmarked har oplevet et markant fald i den samlede organisationsprocent de seneste 15 år, og ved indgangen til 2011 er hver tredje lønmodtager uden for de faglige organisationer med hver fjerde i 1995. Specielt LOområdet er hårdt ramt, og der er især de to store forbund-3F og HK-der afleverer medlemmer til enten 'sofaen' eller de 'ideologisk alternative' organisationer. HK har som forbund reageret på medlemstilbagegangen både defensivt gennem besparelser og omorganiseringer og offensivt via nye strategier for rekruttering og fastholdelse af medlemmer. Et forskningsprojekt mellem Carma, Aalborg universitet og den lokale afdeling, HK ¯stjylland, evaluerer løbende effekten af de nye organiseringsinitiativer, der er iværksat af den lokale HKafdeling. Metodisk vurderes de valgte strategier i forhold til, hvilke teorier om fagforeningsmedlemskab de fortolkes at bygge på. Satser den lokale HKafdeling primært på at rekruttere og fastholde medlemmer ved at synliggøre den økonomiske værdi af medlemskabet for det enkelte potentielle eller nuværende HKmedlem, eller lægger afdelingen mere vægt på at motivere til medlemskab af HK ved at danne fællesskaber omkring solidariske normer og værdier? Forskningsprojektet er alene i stand til at vurdere valget af strategier, da der endnu ikke foreligger resultater om de nye initiativers effekt på medlemsudviklingen.

Downloads

Publiceret

2011-03-01

Citation/Eksport

Ibsen, F. (2011). Medlemsudviklingen i HK og strategier for rekruttering og fastholdelse af medlemmer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 13(1), 064–084. https://doi.org/10.7146/tfa.v13i1.108879