Når medarbejdere håndterer hinandens følelser — om betydningen af kollegers "other emotion management" for deres identitetsarbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v12i3.108869Resumé
Når medarbejdere søger at skabe eksempelvis en lærende eller udviklingsorienteret arbejdspladskultur, forudsætter sådanne mål, at den enkelte tør lade sig udfordre, og derved bliver identitetsarbejdet et emotionelt involverende anliggende mellem kolleger. Ved at tematisere forudsætninger for og måder hvorpå individer aktivt håndterer andres følelser og koble det perspektiv med positive følelsers generative rolle, fremhæver artiklen hidtil underbelyste dimensioner af medarbejderes identitetsarbejde. Ud fra en fremstilling af et 'other emotion management' perspektiv analyserer artiklen, hvordan kollegers bearbejdning af hinandens følelser og skabelse af selvtillid indgår som en essentiel del i medarbejderes identitetsarbejde. Artiklen specificerer, hvordan man er afhængig af andre i en emotionsbearbejdende forstand, for medarbejdere er afhængige ikke blot af anerkendelse fra ledelsen men også af kollegers bearbejdning af deres følelsesliv for at kunne udvikle sig i deres karriereforløb. En central pointe er her, at fremadrettet og skabende identitetsarbejde forudsætter tilstedeværelse af positive følelser, som hovedsageligt skabes i interaktion med andre.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).