SnapLog — en performativ forskningsteknologi, eller hvad grævlingelorten fortæller om lærertrivsel

Forfattere

  • Pia Bramming
  • Birgitte Gorm Hansen
  • Kristian Gylling Olesen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v11i4.108850

Resumé

SnapLog er en sammentrækning af 'snapshot' og 'logbog'. SnapLog er en visuel metode inden for kvalitativ forskning, der aktiverer feltet i forskningsprocessen ved at sætte feltets deltagere til at tage billeder af deres arbejde, imens de arbejder og samtidig føre logbog om deres arbejde med udgangspunkt i billederne. Afsættet for SnapLog er, at forskning gennem sine måder at spørge på rammesætter vilkårene for viden, og at disse vilkår tilsvarende rammesætter feltets mulighed for aktivt at medkonstruere denne viden. Dette har konsekvenser for arbejdsmiljøforskningen, idet denne med sit grundlæggende ønske om at forbedre arbejdsmiljøet i sidste ende har et normativt sigte og derfor hverken (kan) antage at være værdifri eller uden påvirkning af det udforskede.

Downloads

Publiceret

2009-12-01

Citation/Eksport

Bramming, P., Hansen, B. G., & Olesen, K. G. (2009). SnapLog — en performativ forskningsteknologi, eller hvad grævlingelorten fortæller om lærertrivsel. Tidsskrift for Arbejdsliv, 11(4), 024–037. https://doi.org/10.7146/tfa.v11i4.108850