Fra uddannelse til arbejde — ikke kun en overgang

Forfattere

  • Christian Helms Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v11i1.108766

Resumé

Det har høj politisk prioritet at få de unge hurtigere og mere direkte gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Men de unge er stadig længere tid undervejs i uddannelsessystemet, de har et øget frafald, og en stigende andel afslutter slet ikke nogen ungdomsuddannelse. På trods af disse aktuelle problemer og en stærk samfundsmæssig interesse i området, så står forskningen i unges overgang fra uddannelse til arbejde svagt i Danmark. Formålet med artiklen her er at skitsere rammerne for en samlet forskningsmæssig forståelse af feltet der inddrager begge sider af overgangen: på den ene side de unges håndtering af overgangens risici og muligheder, og på den anden side de forskellige institutionelle rammer for overgangen. Det sker ved at diskutere nogle begrænsninger i de aktuelle forståelser af overgangen og ved at kaste et kritisk blik på de begreber og teoritraditioner hvormed overgangen historisk er blevet forstået. Desuden diskuteres spørgsmålet om hvordan overgangen i forskellige lande kan sammenlignes, og artiklen peger på nogle af de vigtige træk ved overgangen i Danmark medet særligt fokus på erhvervsuddannelserne.

Downloads

Publiceret

2009-03-01

Citation/Eksport

Jørgensen, C. H. (2009). Fra uddannelse til arbejde — ikke kun en overgang. Tidsskrift for Arbejdsliv, 11(1), 067–086. https://doi.org/10.7146/tfa.v11i1.108766