Ungdom-selvidentitet eller krise?

Forfattere

  • Gestur Gudmundsson

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108574

Resumé

Siden 1993 har det i Danmark været en politisk målsætning at give 95% af hver årgang en ungdomsuddannelse, men i realiteten er denne andel forlængst stagneret omkring 80%. Reformerne af ungdomsuddannelserne i denne periode har i høj grad været styret af andre modstridende målsætninger, og har kun i lille grad baggrund i forskningsbaseret viden. Denne artikel er baseret på observationer og opfølgning i 12 pædagogiske institutioner, som arbejder med unge, som ikke gennemfører en ungdomsuddannelse på ordinære vilkår. Ved også at inddrage ungdomsteori og anden relevant forskning udvikles den analyse, at reproduktionen af klasseuligheder i Danmark i stigende grad foregår igennem en smadring af identitetsudviklingen blandt et betydeligt mindretal af ungdommen, mens både reformarbejde og forskning har opereret med alt for snævre forståelser af såvel problemer som reformmuligheder.

Downloads

Publiceret

2006-09-01

Citation/Eksport

Gudmundsson, G. (2006). Ungdom-selvidentitet eller krise?. Tidsskrift for Arbejdsliv, 8(3), 53. https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108574