Unges forestillinger om arbejde

Forfattere

  • Noemi Katznelson
  • Mette Pless

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108572

Resumé

Markedssamfundet udgør i dag et altdominerende vilkår for unges første forsøg på at orientere sig i forhold til uddannelse og arbejde. De unge har i dag, ligesom det var tilfældet for nogle år tilbage, fokus på uddannelse og arbejde som individuelle selvrealiseringsprojekter. Men til forskel fra tidligere1 står dette fokus ikke alene. ¯nsket om økonomisk sikkerhed, chance for succes og fokus på det 'realistiske' valg spiller nu i høj grad også en rolle for de unges overvejelser omkring deres kommende uddannelsesvalg og fremtidige arbejdsliv. Risikobevidstheden og markedsmekanismernes indbyggede risiko for at være én af dem, der bliver sorteret fra, lurer hos mange unge. Og det til trods for at arbejdsmarkedet i stigende grad sukker efter unge. A rtiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse om udskoling, hvor vi siden 2004 har fulgt 1200 unge, fra de gik i 8. klasse og to år frem, til det år hvor de er startet enten på en ungdomsuddannelse, i 10. klasse, i ar bejde eller andet. Metodisk gennemføres un dersøgelsen ved brug af både kvalitative og kvantitative metoder. Undersøgelsen fi nder sted i forbindelse med en række forsøg med brobygning mellem grundskole og ung domsuddannelse, og har overordnet til for mål at afdække hvad, der påvirker unges ud dannelsesvalg. Undersøgelsen er fi nansieret af Undervisningsministeriet, og der er ind til videre udgivet en midtvejsrapport Nien de klasse og hvad så?.

Downloads

Publiceret

2006-09-01

Citation/Eksport

Katznelson, N., & Pless, M. (2006). Unges forestillinger om arbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 8(3), 37. https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108572