Social- og sundhedshjælperelevers omsorgsorientering og hjælperarbejdets modsætningsfyldte krav

Forfattere

  • Anne Liveng
  • Anne Liveng

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v8i1.108537

Resumé

Denne artikel handler om social- og sundhedshjælperelevers orientering mod omsorgsarbejdet og om, hvordan arbejdets indhold og rammer på en gang forudsætter og negligerer denne 'omsorgsorientering'. Gennem analysen af et livshistorisk interview med Lotte, der er sosu-hjælperelev, viser jeg, hvordan omsorgsorienteringen er en del af en livshistorisk socialisation for Lotte, hvordan den farver hendes uddannnelses- og jobvalg, og hvordan omsorgsorienteringen projiceres ud i hendes fremtidsdrømme. Klip fra observationer med Lotte i uddannelsens praktikperiode il lustrerer de modsætningsfyldte krav til Lotte, når hun er på arbejde i hjemmeplejen.

Downloads

Publiceret

2006-03-01

Citation/Eksport

Liveng, A., & Liveng, A. (2006). Social- og sundhedshjælperelevers omsorgsorientering og hjælperarbejdets modsætningsfyldte krav. Tidsskrift for Arbejdsliv, 8(1), 32. https://doi.org/10.7146/tfa.v8i1.108537