Indledning

Forfattere

  • - Redaktionen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108428

Resumé

I medierne er der en livlig og vedvarende debat om vi nu har den folkeskole, vi har fortjent. Også gymnasierne og de videregående uddannelser tiltrækker sig med jævne mellemrum den bredere offentligheds interesse. For erhvervsuddannelsernes vedkommende stiller sagen sig noget anderledes. At mediernes søgelys rettes mod erhvervsuddannelserne er snarere undtagelsen end reglen. Selv større reformer på området of-res sjældent mere end kortvarig opmærksomhed. Inden for det sidste års tid har erhvervsuddannelserne været omtalt i forbindelse med afskaffelsen af den praktikpladskompenserede undervisning ('skolepraktikken'). Det var et indgreb som-indrømmet-affødte ikke alene demonstrationer fra erhvervsuddannelseselevernes side, men også en del omtale i medierne. Desuden var Bertel Haarders forslag om at genindføre mesterlæren for unge med anden etnisk baggrund genstand for en kortvarig debat i medierne. Men ellers har det været småt med interessen. Det er i sig selv en god grund til at lave et temanummer af Tidsskrift for Arbejdsliv om erhvervsuddannelse. En anden god grund er, at erhvervsuddannelserne har stor betydning for arbejdslivet generelt, ikke mindst fordi uddannelserne er med til at bestemme, hvordan arbejdsområder afgrænses på arbejdspladserne. Desuden har erhvervsuddannelserne bidraget til opretholdelsen af en beskæftigelsesstruktur præget af forholdsvis brede jobprofiler med relativ stor autonomi sammenlignet med andre lande. Erhvervsuddannelserne har stor betydning for den faglige organisering, da uddannelse i høj grad er basis for afgrænsning og medlemskab af fagforbund og spiller således en vigtig rolle for den segmentering eller opdeling på arbejdsmarkedet mellem faglærte, ufaglærte og funktionærer, som er så karakteristisk for det danske arbejdsmarked. Erhvervsuddannelserne har også en central placering i forhold til arbejdslivets diskurser om kompetenceudvikling, vidensøkonomi og innovation. Selvom denne betydning ikke har afspejlet sig i dansk forskning eller i medierne, så har de danske erhvervsuddannelser været meget synlige i international sammenhæng. I modsætning til folkeskolens middelmådige placering i de internationale målinger, placerer de danske erhvervsuddannelser sig helt i top i denne sammenhæng. Således fik uddannelserne i 1999 den prestigefyldte Carl Bertelsmann-pris for at være verdens bedste. Og USA har, især under den forrige Clinton-regering, udvist stor interesse for at lære af det danske system. Hvordan kan det så være, at de danske erhvervsuddannelser på trods heraf lever et liv, hvor de tilsyneladende kun i ringe om-fang formår at tiltrække sig mediernes og forskernes interesse? Og dette selvom halvdelen af de unge, der starter på en ungdomsuddannelse rent faktisk vælger at begynde på en erhvervsuddannelse. Erhvervsuddannelsernes usynlighed En af forklaringerne på erhvervsuddannelsernes usynlighed er nok, at de, der sætter dagordenen i medierne, ofte selv har en gymnasial baggrund, og at de i reglen har børn, der har eller forventes at ville gennemføre en gymnasial uddannelse. For

Downloads

Publiceret

2004-12-01

Citation/Eksport

Redaktionen, .-. (2004). Indledning. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 5. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108428