Evaluering som regulering af læring
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108426Resumé
Evalueringsformer er en væsentlig del af reguleringen af det sociale liv på erhvervsuddannelserne. En af de centrale måder, som elever og lærlinge lærer på, er gennem evaluering. I denne artikel analyseres og diskuteres forskellige former for evaluering, som de findes i situationer på skole og i praktik. Et hovedspørgsmål er, hvilke betydninger disse evalueringer har for elevers og lærlinges læring, og hvilke muligheder og begrænsninger for deltagelse forskellige evalueringsformer kan skabe? En pointe i artiklen er, at evalueringsformer inden for erhvervsuddannelse med udgangspunkt i skolens kontekst ofte vil lede i retning af en selvforståelse som en elev, der får karakterer, og som lærer at lære. Evalueringsformer med udgangspunkt i arbejdslivet vil i højere grad være regulerende for elever og lærlinges kommende deltagelse i arbejdslivet som svende. I artiklen peges derfor på, at evalueringsformer med udgangspunkt i praktikken og i arbejdslivet, i kraft af deres sensitivitet over for elever og lærlinges dominerende fremtidshorisont for læring, indeholder væsentlige læringsmæssige ressourcer og kan udvikles yderligere.Downloads
Publiceret
2004-12-01
Citation/Eksport
Tanggaard, L. (2004). Evaluering som regulering af læring. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 57. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108426
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).