Vi ved jo ikke, hvad der kan ske i løbet af en arbejdsdag— transfer i forskellige praksissituationer
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108425Resumé
Artiklen kritiserer erhvervsuddannelserne for ikke at lægge nok vægt på at undervise eleverne i at opfatte sammenhængen mellem skole og praktik og i transfer fra skoleundervisning til praktikoplæring. Der er i undervisningen behov for at nuancere og eksplicitere, hvad det vil sige at overføre og anvende viden. Gennem en kategorisering af praksissituationer peger artiklen på, at eleverne anvender viden på forskellige måder i forskellige situationer. Den skelner overordnet mellem viden som handlingsanvisning og viden som forståelsesramme. Der gives eksempler på udvalgte praksissituationer fra erhvervsuddannelsen til redder, og der peges på skolens funktion i disse situationer.Downloads
Publiceret
2004-12-01
Citation/Eksport
Aarkrog, V. (2004). Vi ved jo ikke, hvad der kan ske i løbet af en arbejdsdag— transfer i forskellige praksissituationer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 43. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108425
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).