Vi ved jo ikke, hvad der kan ske i løbet af en arbejdsdag— transfer i forskellige praksissituationer

Forfattere

  • Vibe Aarkrog

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108425

Resumé

Artiklen kritiserer erhvervsuddannelserne for ikke at lægge nok vægt på at undervise eleverne i at opfatte sammenhængen mellem skole og praktik og i transfer fra skoleundervisning til praktikoplæring. Der er i undervisningen behov for at nuancere og eksplicitere, hvad det vil sige at overføre og anvende viden. Gennem en kategorisering af praksissituationer peger artiklen på, at eleverne anvender viden på forskellige måder i forskellige situationer. Den skelner overordnet mellem viden som handlingsanvisning og viden som forståelsesramme. Der gives eksempler på udvalgte praksissituationer fra erhvervsuddannelsen til redder, og der peges på skolens funktion i disse situationer.

Downloads

Publiceret

2004-12-01

Citation/Eksport

Aarkrog, V. (2004). Vi ved jo ikke, hvad der kan ske i løbet af en arbejdsdag— transfer i forskellige praksissituationer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 43. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108425