Læringsmuligheder i skole og praktik

Forfattere

  • Ida Juul

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v6i1.108410

Resumé

De senere år er der i kølvandet på det paradigmeskift, der går under betegnelsen "fra undervisning til læring" blevet sat spørgsmålstegn ved værdien af den skolebaserede undervisning og viden. Til gengæld er der øget fokus på det læringspotentiale, som arbejdslivet rummer. Denne tendens gør sig også gældende inden for den erhvervspædagogiske forskning, hvor den går under betegnelsen "rehabilitering af mesterlæren". I modsætning hertil blev undervisningen på erhvervsskolerne op gennem 1980'erne betragtet som et progressivt modstykke til mesterlæren. I denne artikel, der omhandler de merkantile erhvervsuddannelser, sættes disse to positioner i perspektiv via en analyse af elevers og oplæreres syn på læring i henholdsvis skole og praktik.

Downloads

Publiceret

2004-03-01

Citation/Eksport

Juul, I. (2004). Læringsmuligheder i skole og praktik. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(1), 49. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i1.108410