Involvering og participation i lærende organisationer

Forfattere

  • Peter Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v6i1.108409

Resumé

Op gennem 1990'erne og på denne side af årtusindskiftet har der været en voksende opmærksomhed på virksomheders innovationsevne. Det er i reglen produkt- eller serviceinnovationen, som er genstand for størst opmærksomhed. Men produkt- eller servicefornyelse er udtryk for en læringsproces i virksomheden, der involverer virksomhedens medarbejdergrupper på forskellig måde. I denne artikel afdækkes de specifikke organisatoriske karakteristika, der fremmer virksomhedernes evne til produktog serviceinnovation, og betydningen af medarbejdernes involvering og participation ved opbygning af lærende organisationer undersøges. Spørgsmålet er, om der kan afdækkes nye virksomhedsbaserede regimer for samarbejde i forbindelse med udvikling af de lærende organisationer. Analysen bygger på en omfattende spørgeskemaundersøgelse af virksomheder i den private sektor.

Downloads

Publiceret

2004-03-01

Citation/Eksport

Nielsen, P. (2004). Involvering og participation i lærende organisationer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(1), 29. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i1.108409