Sprogforum og sprogpolitikken - hvad handlede vores mange kronikker om?
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.157937Nøgleord:
sprogpolitik, fremmedsprog, dansk som andetsprog, minoritetsmodersmål, sociolingvistikResumé
Denne artikel bygger på et foredrag jeg holdt i anledning af Sprogforums 30-års jubilæum på AU Library, Emdrup, i januar 2024. Artiklen handler om hvad det er for nogle sprogpolitiske debatter der har fyldt Sprogforums kronikker siden 1994, hvor tidsskriftet startede. Der har været i alt 75 kronikker, og de fleste af dem handlede om en af de to hovedkampe i det danske sprogpolitiske landskab: kampen om fremmedsprogene i Danmark og kampen om dansk som andetsprog og om minoritetsmodersmålene. Der har også været en del kronikker af mere oplysende karakter, dvs. kronikker der bidrager til aftegning af hele feltet – fx japansk i Danmark, dansk tegnsprog, esperanto, tolkning, dansk som fremmedsprog i Danmark, eller skolearkitektur/læringsmiljø.
Kronikkerne om fremmedsprogene i Danmark har især drejet sig om den mere og vanskelige situation for tysk og fransk, og man har klaget over nedskæringer, kvalitetsforringelser og lukninger af fag, samt strukturelle benspænd af forskellig slags. Der har været kritik af beslutningstagerne, med påpegning af manglende saglighed, og inkompetence. Kronikkerne om kampen om dansk som andetsprog og om minoritetsmodersmålene har bl.a. handlet om mere overordnede spørgsmål vedr. tosprogethed og omfattet kritik af det meget udbredte handicap-syn på tosprogethed. Det har været megen kritik af beslutningstagerne og samfundet diskurser om mennesker med indvandrerbaggrund i det hele taget. Man har talt om forskelsbehandling, diskrimination og racisme, og man har diskuteret flygtningebegrebet og betydningen af statsborgerskab. Artiklen fremhæver også at der er mange minoritetsmodersmål i Danmark, og at mange kronikker efterlyser en anerkendelse af dem.
Endelig fremhæver artiklen at denne udvikling er en del af en mere global udvikling de sidste 30 år, der bl.a. handler om på den ene side det engelske sprogs stigende betydning som lingua franca rundt omkring i verden – samtidig med at vi måske skal takke EU for at tysk og fransk trods alt stadig spiller en rolle i vores uddannelsessystem. På den anden side kan man også konstatere en (begyndende) kamp rundt omkring i verden for anerkendelse af den faktiske sproglige mangfoldighed.
Referencer
Gimbel, J. (2001) Retten til eget modersmål. Sprogforum 21, 3-8.
https://doi.org/10.7146/spr.v7i21.116291
Grove, A. (2024) Modersmålets rolle i ligestilling og civilisering. Sprogforum 78, 1-4.
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145575
Holmen, A. (1997) Tosprogethed er ikke et handicap. Sprogforum 7, 3-5.
https://doi.org/10.7146/spr.v3i7.116541
Iversen, N. (1995) Decentralisering og kvalitet - à propos den nye skolelov. Sprogforum 2, 3-5.
https://doi.org/10.7146/spr.v1i2.116882
Jakobsen, K.S. (2003) Skaller og kerne - om fremmedsprogfagenes identitet. Sprogforum 25, 4-8.
https://doi.org/10.7146/spr.v9i25.112973
Jalal, R.S. (2022) 'Flersprogethed' - hæmsko eller drivkraft for sproglæring? Sprogforum 74, 9-13.
https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133010
Kristjánsdóttir, B. (2002) Sprogstimulering af tosprogede småbørn - en dansk version af Head Start. Sprogforum 24, 4-9.
https://doi.org/10.7146/spr.v8i24.113283
Kristjánsdóttir, B. (2012) Ja tak til bæredygtig sprogudvikling. Sprogforum 54, 7-11.
https://doi.org/10.7146/spr.v18i54.26224
Lund, K. (2021) Sprogforum i 26 år - et interview med Karen Lund. Interviewere: Annegret Friedrichsen og Bente Meyer. Sprogforum 72, 9-13.
Pedersen, M.S. (2002) Hold på briller, professionalisme og arbejde. Sprogforum 23, 4-6.
https://doi.org/10.7146/spr.v8i23.113294
Phillipson, R. (1994) Dansk tornerosesøvn. Sprogforum 1, 4-6.
https://doi.org/10.7146/spr.v1i1.116494
Risager, K. (2024) Sprogforum i 30 år. Interview med Karen Risager. Interviewer: Lone K. Svarstad. Sprogforum 79, 1-6.
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.148042
Risager, K., A. Holmen & A. Trosborg (1993) Sproglig mangfoldighed - sproglig viden og bevidsthed. Association Danoise de Linguistique Appliquée (ADLA), Roskilde Universitetscenter.
Svarstad, L.K. (2014) Tidlig sprogstart - en mulighed for styrkelse af den interkulturelle dimension? Sprogforum 58, 7-11.
https://doi.org/10.7146/spr.v20i58.26050
Undervisningsministeriet (1992) Sproglig viden og bevidsthed. Kvalitet i uddannelse og undervisning. Undervisningsministeriet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.