Elevers deltagelsesmuligheder ved brug af litterære forestillingsbilleder i undervisning med et flersprogligt værk

Authors

  • Marianne Oksbjerg Professionshøjskolen UCN

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152700

Keywords:

flersproget skønlitteratur, tekstudvælgelseskriterier, litteraturdidaktik, faglig inklusion

Abstract

Læsning af skønlitteratur rummer et potentiale for at få indblik i andre menneskers tanker, følelser, holdninger og livsverdener. Litteraturteoretikeren Rita Felski formulerer, at mødet med litteraturen kan vække genkendelse, overraskelse, fortryllelse og invitere til dybe sociale, kulturelle og psykologiske indsigter (Felski, 2008). Når lærere udvælger skønlitterære tekster til undervisningsbrug, er nogle af udvælgelseskriterierne netop, at teksterne rummer muligheder for genkendelse og indblik i forskellige kulturer gennem mangeartede sproglige udtryk. Litterære værker med flersproglige træk rummer potentialer for genkendelse og indsigter på andre måder end f.eks. værker fra danskfagets traditionelle litterære kanon. Værkerne kan derfor være med til at udvide deltagelsesmulighederne i undervisningen for eleverne. Undervisningen kan derved både skabe øgede deltagelsesmuligheder, men også give muligheder for indblik i og forståelse for flere sprog og kulturer.

Udvælgelse af velegnet litteratur kan dog ikke stå alene. Teksternes potentiale kan realiseres målrettet i undervisningen gennem litteraturdidaktiske overvejelser, hvor faglig inklusion af alle elever er i fokus (Booth & Ainscow i Messiou 2016; Hedegaard-Sørensen, 2022). Målet med denne artikel er at undersøge, hvordan litteraturundervisning med et udvalgt flersproget litterært værk kan udfoldes, så alle elever uanset sproglig og kulturel baggrund inkluderes. Undersøgelsen søges belyst gennem analyse af nedslag i værket Gigis fortjællinger fra blokken, som er skrevet på dansk, men som også indeholder elementer af etnolekt, slang og engelske ord og vendinger. På baggrund af analysen formuleres litteraturdidaktiske ansatser der kan anvendes til at forbedre undervisningsmetoder og fremme elevernes forståelse og engagement i litteraturen

References

Felski, R. (2008). Uses of Literature. Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790

Gigis (2020). Gigis fortjællinger fra blokken. Carlsen

Langer, J. (2011). Envisioning Literature. Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press.

Nussbaum, M. (1998). Cultivating Humanity. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjghth8

Københavns Universitet (2025, 18. april). Multietnolekt - gadesprog. Multietnolekt - gadesprog – Københavns Universitet.

Prior, L. (2003). Using Documents in Social Research. London: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9780857020222

Skyggebjerg, A. K. og Oksbjerg, M. (2020). Litteraturlæsning i et demokratisk perspektiv – med teoretiske argumenter og nedslag i læremidler. I C. Haas & C. Matthiesen (red.), Fagdidaktik og demokrati, s. 91-110. Samfundslitteratur.

Sufi og Cadin (2021). Gadedansk. Forlaget Grønningen 1.

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Oksbjerg, M. (2025). Elevers deltagelsesmuligheder ved brug af litterære forestillingsbilleder i undervisning med et flersprogligt værk . Sprogforum, 31(80), 42–46. https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152700