Om mundtlig performance og dialogisk undersøgelse i undervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v26i70.131581Referencer
Bacon, W.A. (1979). The art of interpretation. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Barnes, D. (1977). Fra samvær til læseplan. København: Forum.
Conquergood, D. (2013). Cultural struggles: Performance, ethnography, praxis. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Hansen, T.I., Elf, N., Misfeldt, M., Gissel, S.T. & Lindhardt, B. (2019). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning (KiDM). Hentet digitalt (under forberedelse).
Haugsted, M.T. (1999). Handlende mundtlighed: Mundtlig metode og æstetiske læreprocesser. Dialog – Sprogpædagogisk Skriftserie, 1(2). København: Danmarks Lærerhøjskole.
Høegh, T. (2009). Poetisk pædagogik: Sprogrytme og mundtlig fremførelse som litterær fortolkning: Forslag til ny tekstteori og til pædagogisk refleksion. Ph.d.-afhandling. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. Lokaliseret d. 20. marts på sites.google.com/site/poetiskpaedagogik/ph-d--afhandling-poetisk-paedagogikdownload
Høegh, T. (2018). Mundtlighed og fagdidaktik. København: Akademisk Forlag.
Høegh, T. (Under udgivelse). Lytning – mere end den halve dialog: Måder at lytte på for elever og undervisere. I: Dysthe, O., Kierkegaard, P.O. & Ness, I. J. (red.), Dialogisk pedagogikk, kreativitet og læring. Aarhus: Klim.
Kjertmann, K. (2004). Indkulturering – et nyt fagdidaktisk felt. I: Schnack, K. (red.), Didaktik på kryds og tværs. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
Krogh, E., Elf, N., Høegh, T. & Rørbech, H. (2017). Fagdidaktik i dansk. Frederiksberg: Frydenlund.
Mercer, N. & Hodgkinson, S. (red.) (2008). Exploring talk in schools: Inspired by the work of Douglas Barnes. London: Sage Publications.
Reznitskaya, A. & Wilkinson, I.A.G. (2017). The most reasonable answer: Helping students build better arguments together. Cambridge: Harvard Education Press.
Risager, K. (1999). Kulturtilegnelse og kulturundervisning. I: Holmen, A. & Lund, K. (red.), Studier i dansk som andetsprog (s. 207-236). København: Akademisk Forlag.
Scott, P.H., Mortimer, E.F. & Arguiar, O.G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons. Science Education, 90(4), 605-631.
Stern, C.S. & Henderson, B. (1993). Performance: Texts and contexts. New York/London: Longman.
Svenkerud, S., Klette, K. & Hertzberg, F. (2012). Opplæring i muntlige ferdigheter. Nordic Studies in Education, 32(1), 35-49.
Wegerif, R. (2018). What are ‘Types of talk’? Lokaliseret d. 20. marts 2020 på rupertwegerif.name/blog/what-are-types-of-talk
Wilkinson, I.A.G., Reznitskaya, A., Bourdage, K., Oyler, J., Glina, M., Drewry, R., Kim, M-Y. & Nelson, K. (2017). Toward a more dialogic pedagogy: Changing teachers’ beliefs and practices through professional development in language arts classrooms. Language and Education, 31(1), 65-82.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.