Om mundtlig performance og dialogisk undersøgelse i undervisning

Forfattere

  • Tina Høegh

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v26i70.131581

Referencer

Bacon, W.A. (1979). The art of interpretation. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Barnes, D. (1977). Fra samvær til læseplan. København: Forum.

Conquergood, D. (2013). Cultural struggles: Performance, ethnography, praxis. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Hansen, T.I., Elf, N., Misfeldt, M., Gissel, S.T. & Lindhardt, B. (2019). Kvalitet i dansk og matematik: Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning (KiDM). Hentet digitalt (under forberedelse).

Haugsted, M.T. (1999). Handlende mundtlighed: Mundtlig metode og æstetiske læreprocesser. Dialog – Sprogpædagogisk Skriftserie, 1(2). København: Danmarks Lærerhøjskole.

Høegh, T. (2009). Poetisk pædagogik: Sprogrytme og mundtlig fremførelse som litterær fortolkning: Forslag til ny tekstteori og til pædagogisk refleksion. Ph.d.-afhandling. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. Lokaliseret d. 20. marts på sites.google.com/site/poetiskpaedagogik/ph-d--afhandling-poetisk-paedagogikdownload

Høegh, T. (2018). Mundtlighed og fagdidaktik. København: Akademisk Forlag.

Høegh, T. (Under udgivelse). Lytning – mere end den halve dialog: Måder at lytte på for elever og undervisere. I: Dysthe, O., Kierkegaard, P.O. & Ness, I. J. (red.), Dialogisk pedagogikk, kreativitet og læring. Aarhus: Klim.

Kjertmann, K. (2004). Indkulturering – et nyt fagdidaktisk felt. I: Schnack, K. (red.), Didaktik på kryds og tværs. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Krogh, E., Elf, N., Høegh, T. & Rørbech, H. (2017). Fagdidaktik i dansk. Frederiksberg: Frydenlund.

Mercer, N. & Hodgkinson, S. (red.) (2008). Exploring talk in schools: Inspired by the work of Douglas Barnes. London: Sage Publications.

Reznitskaya, A. & Wilkinson, I.A.G. (2017). The most reasonable answer: Helping students build better arguments together. Cambridge: Harvard Education Press.

Risager, K. (1999). Kulturtilegnelse og kulturundervisning. I: Holmen, A. & Lund, K. (red.), Studier i dansk som andetsprog (s. 207-236). København: Akademisk Forlag.

Scott, P.H., Mortimer, E.F. & Arguiar, O.G. (2006). The tension between authoritative and dialogic discourse: A fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons. Science Education, 90(4), 605-631.

Stern, C.S. & Henderson, B. (1993). Performance: Texts and contexts. New York/London: Longman.

Svenkerud, S., Klette, K. & Hertzberg, F. (2012). Opplæring i muntlige ferdigheter. Nordic Studies in Education, 32(1), 35-49.

Wegerif, R. (2018). What are ‘Types of talk’? Lokaliseret d. 20. marts 2020 på rupertwegerif.name/blog/what-are-types-of-talk

Wilkinson, I.A.G., Reznitskaya, A., Bourdage, K., Oyler, J., Glina, M., Drewry, R., Kim, M-Y. & Nelson, K. (2017). Toward a more dialogic pedagogy: Changing teachers’ beliefs and practices through professional development in language arts classrooms. Language and Education, 31(1), 65-82.

Downloads

Publiceret

2020-06-01

Citation/Eksport

Høegh, T. (2020). Om mundtlig performance og dialogisk undersøgelse i undervisning. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 26(70). https://doi.org/10.7146/spr.v26i70.131581