Factfulness og almendannelse i praksis

Forfattere

  • Alex Young Pedersen Aarhus Gymnasium, AARHUS TECH

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v25i69.128676

Nøgleord:

Almendannelse, Praksis

Resumé

Resumé

Forfatterbiografi

Alex Young Pedersen, Aarhus Gymnasium, AARHUS TECH

Ph.d.-stipendiat, CUDiM, Aarhus Universitet

Referencer

Fahrendorff, R. (2018). Adam Holm: Roslings mediekritik rammer både plet og helt forbi. Kristeligt Dagblad, 10. april. Lokaliseret d. 20. januar 2019 på kristeligt-dagblad. dk/debat/adam-holm-roslingsmediekritik-rammer-baade-pletog-helt-forbi

Fiske, S.T. (2018). Stereotype content: Warmth and competence endure. Current Directions in Psychological Science, 27(2), 67-73.

Hammershøj, L.G. (2017). Dannelse i uddannelsessystemet. København: Hans Reitzels Forlag.

Haue, H. (2003). Almendannelse som ledestjerne. En undersøgelse af almendannelsens funktion i dansk gymnasieundervisning 1775-2000. Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Humboldt, W. von. (1809/1990). Über die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten zu Berlin. I: Müller, E. (red.), Gelegentliche Gedanken über Universitäten (s. 273-283). Leipzig: Reclam.

Klafki, W. (1996). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik: Zeitgemäße Allgemeinbildung und kritisch- konstruktive Didaktik. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.

Kristensen, J.E. (2004). Gymnasiereformens modernisering af almendannelsen. Uddannelse, 8, 22-30.

Poovey, M. (1998). A history of the modern fact: Problems of knowledge in the sciences of wealth and society. Chicago: The University of Chicago Press.

Rosling, H., Rönnlund, A.R. & Rosling, O. (2018). Factfulness: Ten reasons we’re wrong about the world – and why things are better than you think. London: Hodder & Stoughton.

UVM (2016). Lov om de gymnasiale uddannelser. uvm.dk. Lokaliseret d. 20. januar 2019 på retsinformation.dk/forms/r0710.aspxid=186027

UVM (2017). Gymnasiale uddannelser: Læreplaner 2017. uvm.dk. Lokaliseret d. 3. februar 2019på uvm.dk/gymnasialeuddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017

Øhrgaard, P. (2017). Hvorfor danner vi? Folkeskolen.dk, 2. april. Lokaliseret d. 29. april 2019 på folkeskolen.dk/602108/hvorfor-danner-vi

Downloads

Publiceret

2019-11-01

Citation/Eksport

Young Pedersen, A. (2019). Factfulness og almendannelse i praksis. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 25(69), 48–56. https://doi.org/10.7146/spr.v25i69.128676

Nummer

Sektion

Artikler