Factfulness og almendannelse i praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v25i69.128676Nøgleord:
Almendannelse, PraksisResumé
Resumé
Referencer
Fahrendorff, R. (2018). Adam Holm: Roslings mediekritik rammer både plet og helt forbi. Kristeligt Dagblad, 10. april. Lokaliseret d. 20. januar 2019 på kristeligt-dagblad. dk/debat/adam-holm-roslingsmediekritik-rammer-baade-pletog-helt-forbi
Fiske, S.T. (2018). Stereotype content: Warmth and competence endure. Current Directions in Psychological Science, 27(2), 67-73.
Hammershøj, L.G. (2017). Dannelse i uddannelsessystemet. København: Hans Reitzels Forlag.
Haue, H. (2003). Almendannelse som ledestjerne. En undersøgelse af almendannelsens funktion i dansk gymnasieundervisning 1775-2000. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Humboldt, W. von. (1809/1990). Über die innere und äussere Organisation der höheren wissenschaftlichen Anstalten zu Berlin. I: Müller, E. (red.), Gelegentliche Gedanken über Universitäten (s. 273-283). Leipzig: Reclam.
Klafki, W. (1996). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik: Zeitgemäße Allgemeinbildung und kritisch- konstruktive Didaktik. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Kristensen, J.E. (2004). Gymnasiereformens modernisering af almendannelsen. Uddannelse, 8, 22-30.
Poovey, M. (1998). A history of the modern fact: Problems of knowledge in the sciences of wealth and society. Chicago: The University of Chicago Press.
Rosling, H., Rönnlund, A.R. & Rosling, O. (2018). Factfulness: Ten reasons we’re wrong about the world – and why things are better than you think. London: Hodder & Stoughton.
UVM (2016). Lov om de gymnasiale uddannelser. uvm.dk. Lokaliseret d. 20. januar 2019 på retsinformation.dk/forms/r0710.aspxid=186027
UVM (2017). Gymnasiale uddannelser: Læreplaner 2017. uvm.dk. Lokaliseret d. 3. februar 2019på uvm.dk/gymnasialeuddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017
Øhrgaard, P. (2017). Hvorfor danner vi? Folkeskolen.dk, 2. april. Lokaliseret d. 29. april 2019 på folkeskolen.dk/602108/hvorfor-danner-vi
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.