“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”

– om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere

Forfattere

  • Eva Bramm
  • Marta Kirilova Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v24i66.128120

Nøgleord:

Praktikforløb, Sprog, Flygtninge, Indvandrere

Resumé

Resumé

Forfatterbiografier

Eva Bramm

Cand.mag. i dansk

Marta Kirilova, Københavns Universitet

Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS)

Referencer

Bramm, E. (2017). “Snakker nej dansk Bilka, kun arbejde” - et etnografisk studie af tre flygtninges praktikforløb i Bilka. Kandidatspeciale i dansk. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Kirilova, M. (2014). “Det kan være svært” – om sprog og kultur i andetsprogsdanske ansættelsessamtaler. Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 19(1), 9-36.

Lund, K. & Pedersen, M. S. (2006). Can a (second) language be learned in the workplace? I: Frederiksen, K. M., Jakobsen, K. S, Pedersen, M. S. & Risager, K. (red.), Second Language at Work (IRIS Publications 1, s. 11-24). Roskilde: Roskilde Universitetscenter.

Lønsmann, D. (2015). Language ideologies in a Danish company with English as a corporate language: ‘it has to be English’. Journal of Multilingual & Multicultural Development, 36(4), 339-356.

Sandwall, K. (2013). Att hantera praktiken. Om sfi-studerandes möjligheter till interaktion och lärande på praktikplatser. Göteborg: Ineko.

Sørensen, M. S. & Holmen, A. (2004). At blive en del af en arbejdsplads - om sprog og læring i praksis. Institut for Pædagogisk Antropologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Tranekjær, L. (2015). Interactional Categorization and Gatekeeping. Institutional Encounters with Otherness. Bristol, Multilingual Matters.

Tranekjær, L. & Kirkebæk, M. J. (2017). Praktik i Praksis: et arrangeret møde med dansk

arbejdspladskultur? Sprogforum, 64, 77-84.

Øhrstrøm, C. (2010). “I was less scared to bungy jump than to speak this language” – En kvalitativ undersøgelse af voksne indlæreres motivation for at lære dansk. Københavnerstudier i tosprogethed, 52. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Øhrstrøm, C. (2015). L2 listening at work. A qualitative study of international employees’ experiences with understanding Danish as a second language. Ph.d.-afhandling. København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Downloads

Publiceret

2018-12-12

Citation/Eksport

Bramm, E., & Kirilova, M. (2018). “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: – om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 24(66), 85–94. https://doi.org/10.7146/spr.v24i66.128120