Fremmedsprogspædagogik – prototypen på interkulturel pædagogik?

Forfattere

  • Elsie Kristensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v13i39.114575

Resumé

Det smukkeste eksempel på interkulturel pædagogik, jeg kender, er the West-Eastern Divan Orchestra, som israeleren Daniel Barenboim og hans arabiske ven Edward Saïd skabte i 1999. I en artikel i Le Monde 19. august 2006 skriver Barenboim, at de med orkestret har skabt et sted, hvor unge musikere fra Israel og Palæstina og andre arabiske lande kan udtrykke sig frit og åbent og lytte til den andens beret- ning. Og han fortsætter: Det drejer sig ikke nødvendigvis om at acceptere den andens beretning, ikke engang om at anerkende den. Det drejer sig om at anerkende dens legitimitet (min kursivering og oversættelse). (...)

Downloads

Publiceret

2007-05-01

Citation/Eksport

Kristensen, E. (2007). Fremmedsprogspædagogik – prototypen på interkulturel pædagogik?. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 13(39), 8–13. https://doi.org/10.7146/spr.v13i39.114575