Medborgerskabsundervisning inden for dansk som andetsprog

Forfattere

  • Birgitte Bækgaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v13i41.114547

Resumé

I forbindelse med en mere og mere åben og internationaliseret verden brydes de vante sproglige og kulturelle fællesskaber op, og nye etableres. Skoler, sprogskoler og uddannelsesinstitutioner skal ind i denne sammenhæng danne elever og kursister til medborgere, det vil sige til nutidige og fremtidige borgere, der både identificerer sig med og vil og kan opretholde og videreudvikle det fælles samfund. I monokul- turelle samfund bidrager sprog, religion og kultur til fælles identitet, men udfor- dringen i et pluralistisk samfund er at finde balancen mellem det fælles og det for- skellige. (...)

Downloads

Publiceret

2007-12-01

Citation/Eksport

Bækgaard, B. (2007). Medborgerskabsundervisning inden for dansk som andetsprog. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 13(41), 8–13. https://doi.org/10.7146/spr.v13i41.114547