Open Call - Sprogforum nr. 82 Indholdsdimensionen

2025-10-08

Temaredaktionen indbyder til at bidrage til Sprogforum nr. 82 med temaet ’Indholdsdimensionen’ i forbindelse med læring og undervisning af sprog som fremmed- eller andetsprog.

         Sprog kan læres i forbindelse med et hvilket som helst indhold. Man kan lære det i hverdagen blandt sine kammerater. Man kan lære det i forbindelse med at man læser litteratur. Eller i forbindelse med at man sætter sig ind i et felt som sygepleje. Eller mens man som etnograf er ude og studere et lokalsamfund. Eller når man skal lære at holde politiske taler i internationale fora. De menneskelige sprog er fleksible kommunikationsmidler der kan forbindes med alle mulige emner. Formålet med at lære sprog er netop at kunne udtrykke sig over for andre, at øve sig i at forstå andres perspektiver, at tænke over egne og andres valg, og at kunne sætte ord på de holdninger og ideer, man gerne vil bringe i spil i fællesskabet.

         Dette nummer af Sprogforum inviterer til artikler inden for alle mulighederne, men vi vil her især omtale to store felter: På den ene side sprogfagene, på den anden side CLIL (Content and Language Integrated Learning) og andre former for kombination af faglæring og sproglæring.

Sprogfagene: engelsk, tysk, fransk, spansk, kinesisk, dansk osv., er som regel (i Danmark og lignende lande) en del af det offentlige uddannelsessystem og har været stærkt præget af politisk styring igennem tiderne. Der har samtidig været mange debatter om indholdsdimensionen: Hvilke temaer og kommunikationssituationer skal undervisningen dreje sig om? Hvilken rolle spiller hverdagens interaktioner og normer? Læsning af mållandenes litterære klassikere? Viden og bevidsthed om sprog og sproglig mangfoldighed? Viden om forskellige faglige registre? Hvilken rolle spiller det interkulturelle? Hvilken rolle spiller det visuelle (tegninger, fotos, grafer osv.)? Hvad med internettet og alle mulige platforme og apps? Og ikke mindst: Hvordan kan indholdsdimensionen bidrage til motivationen til at lære sprog?

CLIL-området udgør et bredt og varieret felt hvor der i disse år eksperimenteres en del med forskellige fag og forskellige sprog. Selv om det at lære et nyt sprog i forbindelse med en faglighed ikke er noget nyt (f.eks.  for flersprogede elever i den danske folkeskole), har der i de seneste årtier været et voksende pres for at styrke bl.a. færdighederne i engelsk ved at bruge engelsk som undervisningssprog i f.eks.  matematik eller geografi i skolen. Eller det kan være styrkelse af færdigheder i engelsk samt forskellige andre sprog i universitetsfagene, f.eks.  fransk i forbindelse med EU-ret eller tysk i forbindelse med international business (’Sprog som tillægskompetence’, Kraft et al. 2022).

Både i sprogfagene og i CLIL stiller der sig et centralt spørgsmål om læringsaktiviteternes indre sammenhæng: Hvilken vægtning skal der være mellem ’det sproglige’ og ’det indholdsmæssige’? Hvordan kan man integrere ’sprog’ og ’kultur’ i sprogfagene, og hvordan kan man integrere ’sprog’ og ’fag’ i CLIL?

Vi efterlyser bidrag der udspringer af formelle uddannelsessammenhænge som grundskoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelse, voksenuddannelse, så vel som af uformelle sammenhænge som sproglæring ”in the wild”, f.eks.  sprogtilegnelse under computerspil uden for planlagt undervisning m.m. Bidragene kan både være forsknings- og praksisbaserede. Gerne i så mange sprog og så mange fag som muligt, og i translanguaging-sammenhænge.

 

Artiklerne kan f.eks.  tage udgangspunkt i:

  • Læsestrategier i forbindelse med faglig læsning på ungdomsuddannelser og videregående uddannelse
  • Relevanskriterier for valg af kommunikationssituationer, der understøtter mundtlighed
  • Flersprogethed som resurse i forbindelse med sproglig bevidsthed/sproglig opmærksomhed
  • Det sociokulturelle indhold i lærebøger og andre læremidler
  • Eleven/kursisten/den studerende som etnograf
  • Udlandsophold/udveksling – forberedelse, gennemførelse, efterbearbejdning
  • Tværfaglige forløb hvor et sprogfag kombineres med et andet skolefag
  • Sproglæring som en del af uddannelsen af verdensborgeren
  • Elevperspektiver og lærerperspektiver på valg af temaer og kommunikationssituationer
  • Indholdsdimensionen i forbindelse med eksamener, prøver og tests
  • Udvikling af kritisk literacy i forbindelse med tekster og projekter
  • Semiotiske analyser af læremidler, videos mm.
  • Fagdidaktiske forløb med eksempler på indholds-, metode- og materialevalg
  • Eksempler på hvordan sproglæringen kan relatere sig til virkelige, aktuelle problemstillinger uden for skolen/undervisningen
  • Eksempler på hvordan sproglæringen kan inddrage digitale kilder (artikler, videoer, sociale medier)

 

Til inspiration kan nævnes nedenstående referencer – blandt mange andre, herunder også sidste nummer af Sprogforum (80, 2025) om flersproget litteratur:

Henriksen, B., Fernández, S., Leth Andersen, H. & Fristrup, D. (2020). Indholdet i undervisningen. Kap. 4 i Hvorfor gør jeg det, jeg gør? Reflektionshåndbog for sproglærere. Samfundslitteratur.

Holmen, A. (2023). Mundtlighed og translanguaging. Nordic Journal of Language Teaching and Learning 11, 37-55.

Kraft, K., Larsen, S. & Holmen, A. (2022). Sprog som tillægskompetence. Hvilke sprog og hvordan? Sprogforum 75, 89-97.

Mansour, M. (2024). Multikulturel litteratur – kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget. Dafolo.

Risager, K. (2018). Representations of the World in Language Textbooks. Multilingual Matters.

Risager, K. & Krogsgaard Svarstad, L. (2020). Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Inspiration og nytænkning til sprogfagene og andre fag. Samfundslitteratur.

 

Temaredaktion: Karen Risager (temaredaktør), Anne Holmen, Sanne Larsen, Marnie Lai.

Vi efterlyser artikelforslag med empiriske, teoretiske, metodiske og praktiske bidrag der belyser indholdsdimensionen og dens forhold til det sproglige. Det empiriske grundlag skal være udførligt beskrevet.

Artiklerne skal være forfattet på dansk eller norsk/svensk og have en længde på max. 7 sprogforumsider (14.000 enheder inkl. mellemrum). Bibliografien (max. 10 referencer) indgår ikke i de 14.000 enheder. Artiklerne fagfællebedømmes (peer review). Sprogforum er optaget på BFI-listen (1 point).

Forslag til artikler med kort abstract (max. 500 ord) bedes sendt til temaredaktionen på email risager@ruc.dk senest 8. november 2025. Herefter udvælges de abstracts vi går videre med, og der gives besked til alle der har fremsendt abstracts. Der forventes svar kort herefter.

 

Deadline for indlevering af artikler er 1. februar 2026.

Sprogforum nr. 82 udkommer juni 2026.