Profylaksens "pædagogik"

Et usamtidigt fyrstespejl til samtidens profylaktiske fornuft og dens for(e)gribende indgriben i menneske- og samfundsliv

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/spf.v10i1.122383

Nøgleord:

Pædagogik, profylakse, diætetik, diaita, paideia, usamtidighed, for(e)gribelse, Hippokrates, Galen, Avicenna

Resumé

En af de vigtigste lektier, vi kan lære af coronapandemien, er muligvis, at det gør en forskel, hvilken normativitet, der normerer måden, vi lever på. Det gør således ingen ringe forskel for menneske- og samfundsliv, om den normativitet er profylaktisk eller pædagogisk. Sygdom, usikkerhed og død er pandemiens tro følgesvend; og den profylaktiske fornuft har kronede dage i forbindelse med den slags kritiske hændelser. Herunder kan det hænde, at pædagogikken så at sige kommer i hænderne på den profylaktiske fornuft og bliver til profylaksens ”pædagogik”. Essayet problematiserer dette gennem et usamtidigt fyrstespejl med rødder i antikkens læge- og livskunst.

Forfatterbiografi

Frank Juul Agerholm, UC SYD

Lektor, ph.d. & cand. pæd. i pædagogisk filosofi

Downloads

Publiceret

2021-12-30

Citation/Eksport

Agerholm, F. J. (2021). Profylaksens "pædagogik": Et usamtidigt fyrstespejl til samtidens profylaktiske fornuft og dens for(e)gribende indgriben i menneske- og samfundsliv. Studier I Pædagogisk Filosofi, 10(1). https://doi.org/10.7146/spf.v10i1.122383