Om den almene pædagogiks krise
Mellem ideologisk socialarbejde og psykologiseret læring.
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v9i1.125276Nøgleord:
education, formation, upbringingResumé
Abstract
The article contains a discussion of the contemporary crisis of general education (Allgemeine Pädagogik) with special attention to: (i) how the cultural erosion and societal differentiation the last 40 years has downgraded the concepts of upbringing and education (Erziehung, Bildung) in favour of an increased attention towards concepts of socialization and learning. Secondly, the question of the relation between (ii) general education and the empirical-methodologically specified sub-disciplines is also raised, as these sub-disciplines are currently in the process of detaching themselves towards enhanced autonomy. Finally, the article looks into the difference between the research-programs respectively of general education and the social-psychological paradigm of educational research (Bildungsforschung, uddannelsesvidenskab). The total argument of the article claims, that the research program as well as educational program of general education is justified today by maintaining an approximate unity of a field of knowlegde currently under pressure towards a diffuse or even non-pedagogical nature. Therein lies the current inevitability of general education in our current po-mo societal formation.
Referencer
Fuhr, Th. (1999). Was is Allgemeine Pädagogik?. I Pädagogische Rundschau, 53, 59-82.
Giesecke, H. (2000). Opdragelsens endeligt. København: Gyldendal.
Helsper, W. & Krüger, H.-H. (2010) Einführung in Grundbegriffe und Grundfragen der Erziehungswissenschaft. Opladen: Verlag Barbara Budrich.
Hjorth Pedersen, C. (2012). Hvor normativ må skolen være? I Kristensen & Laursen (red.) Gyldendals Pædagogik Håndbog. København: Gyldendal, s. 333-353.
Krüger, H.-H. & Rauschenbach, T. (Hrsg.) (1994). Erziehungsiwssenschaft. München: Juventa Verlag.
Løgstrup, K. E. (1982). System og symbol. København: Gyldendal.
OECD (2002). Education policy analysis, s. 119-125.
Oettingen, A. (red.) (2018). Empirisk dannelsesforskning. København: Hans Reitzel.
Sennet, K. (2017) The fall of public man. New York: Norton 1992.
Siljander, P. (2005). Hvad blev der af opdragelsen?. I Bengtsson (red.) Udfordringer i filosofisk pædagogik. København: DPUs Forlag, s. 207-221.
Uljens, Michael (1998). Almen Pädagogik. Lund: Studenterlitteratur.
Uljens, M. (2001). On general education as a discipline. I Studies in philosophy and education, 20, 291-301.
Uljens, M. (2002). The idea of a universal theory of education – an impossible but necessary project?. I Journal of philosophy of education, 36 (3), 353-375.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og tidsskriftet deler copyrighten, og skal begge krediteres ved brug af publiceret materiale til citat eller lignende. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) frit til ikke-kommercielle formål. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må, efter godkendelse fra redaktionen, gerne publiceres i andre tidsskrifter (Studier i Pædagogisk Filosofi publicerer dog ikke selv artikler, der tidligere har været publiceret). Artikler må gerne uploades i instutionelle databaser, hvis dette kræves af forfatteren som del af en bevilling eller er institutionelt krav.