Idealer og virkelighed i Filosofi med børn

Forfattere

  • Cæcilie Ketil Hejl
  • Caroline Schaffalitzky de Muckadell Syddansk Universitet, Filosofi

DOI:

https://doi.org/10.7146/spf.v9i1.122384

Nøgleord:

Didaktik, Filosofi med børn, Dialogisk undervisning, IRE-struktur

Resumé

Filosofi med børn har siden 80’erne været kendt i Danmark som en stærkt dialogisk undervisningsform med fokus på elevernes evne til at reflektere sammen og argumentere selvstændigt. Feltets idealer kan dog være vanskelige at leve op til i praksis. Denne caseanalyse undersøger en rapport, hvor de dialogiske idealer for Filosofi med børn beskrives sammen med praksiseksempler, og analysen viser, at den faktiske undervisning ikke lever op til idealerne. Casen illustrerer dermed nogle af udfordringerne ved at bryde med en klassisk lærercentreret undervisningsform, samt nødvendigheden af didaktiske værktøjer og strategier for at lykkes med den dialogiske tilgang i Filosofi med børn.

Referencer

Alexander, R. (2018). Towards Dialogic Teaching. Cambridge: Dialogos.

Aygun, H. E. (2019). "Dialogic teaching in Turkish courses: What the teachers say and what they do?" Cypriot Journal of Educational Sciences 14(1): 111-123.

Brown, K. and H. Kennedy (2011). "Learning through conversation: Exploring and extending teacher and children's involvement in classroom talk." School Psychology International 32: 377-396.

Dysthe, O. (1997). Det flerstemmige klasserum. Skrivning og samtale for at lære. Århus: Klim.

Gregory, M. R., et al., Eds. (2017). The Routledge International Handbook of Philosophy for Children. New York: Routledge.

Hinge, H. (2016). "Filosofi med børn". Religionsdidaktik. M. Buchardt. København: Hans Reitzels Forlag: 203-216.

Howe, C. and M. Abedin (2013). "Classroom dialogue: a systematic review across four decades of research." Cambridge Journal of Education 43(3): 325-356.

Jespersen, P. (1988). Filosofi med børn. Vejle: Kroghs Forlag.

Jørgensen, H. V. (2010). Filosofi med børn - teoretisk grundlag og religionsdidaktisk potentiale. Det Teologiske Fakultet., Aarhus University.

Lindblad, S. and F. Sandström (2000). "Klasserumsforskning: En oversigt med fokus på interaktion og elever". Pædagogik: En grundbog til et fag. J. Berg. København: Hans Reitzels Forlag: 245-278.

Lipman, M., et al. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.

Lyle, S. (2008). "Dialogic Teaching: Discussing Theoretical Contexts and Reviewing Evidence from Classroom Practice." Language and Education 22(3): 222-240.

Martens, E. (1979). Dialogisch-Pragmatische Philosophiedidaktik. Hanover: Herman Schroedel Verlag KG.

Matthews, G. B. (1980). Philosophy and the Young Child. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Mercer, N. (2008). "The Seeds of Time: Why Classroom Dialogue Needs a Temporal Analysis." The Journal of the Learning Sciences 17: 17-59.

Nielsen, S., et al. (1997). Undervisning med filosofi på mellemtrinnet: Danmarks Lærerhøjskole Afdelingen i Odense & Abildgårdskolen Odense.

Nystrand, M. and A. Gamoran (1991a). "Instructional Discourse, Student Engagement, and Literature Achievement." Research in the Teaching of English 25(3): 261-290.

Nystrand, M. and A. Gamoran (1991b). "Student Engagement: When Recitation Becomes Conversation". Contemporary Research on Teaching: Current Research. H. C. Waxman and H. J. Walberg. California: McCuthan.

Reznitskaya, A. and M. Glina (2013). "Comparing Student Experiences with Story Discussions in Dialogic Versus Traditional Settings." The Journal of Educational Research 106(1): 49-63.

UNESCO (2007). Philosophy - a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize: Status and Prospects. Miollis, UNESCO.

Worley, E. and P. Worley (2019). "Teaching critical thinking and metacognitive skills through philosophical enquiry: a practitioner's report on experiments in the classroom." Childhood & Philosophy: 1-34.

Worley, P. (2019). TÆNK HØJT med dine elever. 25 sessioner der får hele klassen med. Akademisk forlag: København.

Downloads

Publiceret

2020-12-31

Citation/Eksport

Ketil Hejl, C., & Schaffalitzky de Muckadell, C. (2020). Idealer og virkelighed i Filosofi med børn. Studier I Pædagogisk Filosofi, 9(1). https://doi.org/10.7146/spf.v9i1.122384

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema