Idealer og virkelighed i Filosofi med børn
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v9i1.122384Nøgleord:
Didaktik, Filosofi med børn, Dialogisk undervisning, IRE-strukturResumé
Filosofi med børn har siden 80’erne været kendt i Danmark som en stærkt dialogisk undervisningsform med fokus på elevernes evne til at reflektere sammen og argumentere selvstændigt. Feltets idealer kan dog være vanskelige at leve op til i praksis. Denne caseanalyse undersøger en rapport, hvor de dialogiske idealer for Filosofi med børn beskrives sammen med praksiseksempler, og analysen viser, at den faktiske undervisning ikke lever op til idealerne. Casen illustrerer dermed nogle af udfordringerne ved at bryde med en klassisk lærercentreret undervisningsform, samt nødvendigheden af didaktiske værktøjer og strategier for at lykkes med den dialogiske tilgang i Filosofi med børn.
Referencer
Aygun, H. E. (2019). "Dialogic teaching in Turkish courses: What the teachers say and what they do?" Cypriot Journal of Educational Sciences 14(1): 111-123.
Brown, K. and H. Kennedy (2011). "Learning through conversation: Exploring and extending teacher and children's involvement in classroom talk." School Psychology International 32: 377-396.
Dysthe, O. (1997). Det flerstemmige klasserum. Skrivning og samtale for at lære. Århus: Klim.
Gregory, M. R., et al., Eds. (2017). The Routledge International Handbook of Philosophy for Children. New York: Routledge.
Hinge, H. (2016). "Filosofi med børn". Religionsdidaktik. M. Buchardt. København: Hans Reitzels Forlag: 203-216.
Howe, C. and M. Abedin (2013). "Classroom dialogue: a systematic review across four decades of research." Cambridge Journal of Education 43(3): 325-356.
Jespersen, P. (1988). Filosofi med børn. Vejle: Kroghs Forlag.
Jørgensen, H. V. (2010). Filosofi med børn - teoretisk grundlag og religionsdidaktisk potentiale. Det Teologiske Fakultet., Aarhus University.
Lindblad, S. and F. Sandström (2000). "Klasserumsforskning: En oversigt med fokus på interaktion og elever". Pædagogik: En grundbog til et fag. J. Berg. København: Hans Reitzels Forlag: 245-278.
Lipman, M., et al. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press.
Lyle, S. (2008). "Dialogic Teaching: Discussing Theoretical Contexts and Reviewing Evidence from Classroom Practice." Language and Education 22(3): 222-240.
Martens, E. (1979). Dialogisch-Pragmatische Philosophiedidaktik. Hanover: Herman Schroedel Verlag KG.
Matthews, G. B. (1980). Philosophy and the Young Child. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Mercer, N. (2008). "The Seeds of Time: Why Classroom Dialogue Needs a Temporal Analysis." The Journal of the Learning Sciences 17: 17-59.
Nielsen, S., et al. (1997). Undervisning med filosofi på mellemtrinnet: Danmarks Lærerhøjskole Afdelingen i Odense & Abildgårdskolen Odense.
Nystrand, M. and A. Gamoran (1991a). "Instructional Discourse, Student Engagement, and Literature Achievement." Research in the Teaching of English 25(3): 261-290.
Nystrand, M. and A. Gamoran (1991b). "Student Engagement: When Recitation Becomes Conversation". Contemporary Research on Teaching: Current Research. H. C. Waxman and H. J. Walberg. California: McCuthan.
Reznitskaya, A. and M. Glina (2013). "Comparing Student Experiences with Story Discussions in Dialogic Versus Traditional Settings." The Journal of Educational Research 106(1): 49-63.
UNESCO (2007). Philosophy - a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize: Status and Prospects. Miollis, UNESCO.
Worley, E. and P. Worley (2019). "Teaching critical thinking and metacognitive skills through philosophical enquiry: a practitioner's report on experiments in the classroom." Childhood & Philosophy: 1-34.
Worley, P. (2019). TÆNK HØJT med dine elever. 25 sessioner der får hele klassen med. Akademisk forlag: København.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatteren/forfatterne og tidsskriftet deler copyrighten, og skal begge krediteres ved brug af publiceret materiale til citat eller lignende. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) frit til ikke-kommercielle formål. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må, efter godkendelse fra redaktionen, gerne publiceres i andre tidsskrifter (Studier i Pædagogisk Filosofi publicerer dog ikke selv artikler, der tidligere har været publiceret). Artikler må gerne uploades i instutionelle databaser, hvis dette kræves af forfatteren som del af en bevilling eller er institutionelt krav.