Sociale læringsteorier – indledning

Forfattere

  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet
  • Peter Berliner Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8839

Nøgleord:

Sociale læringsteorier

Resumé

I psykologien har det længe været diskuteret, hvordan sociale samspil og forhold kan have betydning for menneskers læring. Allerede de tidlige udviklingspsykologiske teorier opererede med forestillingen om, at karakteren af samspil mellem børn og deres omsorgsgivere havde betydning for, hvordan barnet kom til at opfatte verden og sig selv. Dette kan karakteriseres som en form for relationel læring, dvs. en social læring, der også bidrager til kognitive læreprocesser.

I dette temanummer om sociale læringsteorier er der fokus på de relationelle sider af læring. Artiklerne præsenterer en bredere forståelse af læring end den, der knytter sig til formel undervisning – og i nogle af dem argumenteres der for, at sådanne sociale læringsprocesser muligvis er særlig bæredygtige i kraft af netop deres sociale – men også materielle – forankring. Nogle af artiklerne rummer overordnede overvejelser om, hvad der kan forstås ved sociale læringsprocesser, og åbner for nye refleksioner om dette og om forestillinger om bæredygtige læringsprocesser. Andre artikler præsenterer undersøgelser af sociale læringsprocesser, så vi får mulighed for indsigt i variationer og nuancer i sådanne processer. Samlet set præsenterer artiklerne både teoretiske refleksioner samt konkrete undersøgelser i forskellige kontekster og læringsmiljøer.

Forfatterbiografier

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d. og lektor MSK ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Peter Berliner, Aarhus Universitet

Peter Berliner er professor i sociale lærings- og udviklingsprocesser (Community psychology)ved Institut for Læring og uddannelse og pædagogik, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2013-06-01

Citation/Eksport

Nielsen, A. M., & Berliner, P. (2013). Sociale læringsteorier – indledning. Psyke & Logos, 34(1), 4. https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8839