Fra erhvervsuddannelse til semi-terapeutisk samtalerum? – Emotionelle handlinger som fastholdelsesgreb inden for erhvervsuddannelsessystemet

Forfattere

  • Lena Lippke Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v33i1.8778

Nøgleord:

Emotioner, Erhvervsuddannelsessystemet

Resumé

Højt frafald på grundforløb inden for erhvervsskoleområdet gør, at der på en række uddannelsesinstitutioner er etableret forlængede uddannelsesforløb for unge, der vurderes som værende frafaldstruede på baggrund af personlige, sociale og/eller faglige vanskeligheder. På de forlængede forløb er der tilknyttet få faste lærere, med den hensigt at skabe grundlag for at stabile, tillidsfulde lærer-elev-relationer kan udvikles. På baggrund af feltstudier foretaget på forlængede uddannelsesforløb vil jeg i denne artikel udforske karakteren af de emotionelle handlinger, som lærerne praktiserer i deres forsøg på at skabe en fastholdende relation til eleverne. Heri vil der være indeholdt en analyse og diskussion af såvel potentialiteter som dilemmaer og ambivalenser knyttet til praktiseringen af emotionelle handlinger. Som baggrund for artiklen figurerer et situeret perspektiv reflekteret i spørgsmålet: Hvad fortæller de emotionelle handlinger om lærernes bevægelse og deltagelse som professionelle aktører i erhvervsuddannelsessystemet, og hvilke muligheder giver det for eleverne og deres deltagelse og tilstedeværelse i uddannelsessystemet?

Forfatterbiografi

Lena Lippke, Aalborg Universitet

Lena Lippke er cand.psych. og ph.d.-studerende ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

Downloads

Publiceret

2012-07-31

Citation/Eksport

Lippke, L. (2012). Fra erhvervsuddannelse til semi-terapeutisk samtalerum? – Emotionelle handlinger som fastholdelsesgreb inden for erhvervsuddannelsessystemet. Psyke & Logos, 33(1), 26. https://doi.org/10.7146/pl.v33i1.8778

Nummer

Sektion

Artikler