SPÆDBARNSTESTENES RELEVANS OG ANVENDELIGHED

Forfattere

  • Marie Gammeltoft Bispebjerg Hospital
  • Susanne Landorph Københavns Universitetshospital

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8502

Nøgleord:

Spædbarnspsykologi, Testning af spæd/småbørn

Resumé

I artiklen præsenteres væsentlige generelle og specifikke forhold ved psykologiske undersøgelser og testning af spæd/småbørn. Tre psykologiske test, der vurderer spæd/småbørns færdighedsmæssige udvikling, præsenteres: Griffiths Udviklingsskala, Bayley Scales of Infant Development II (BSID-II) og Bayley Scales of Infant and Toddler Development III (Bayley-III). Herudover omtales Psycho-Educational Profile-Revised (PEP-R) og Ages and Stages Questionnaire (ASQ). Testene har været/bliver anvendt i klinisk arbejde og i forskning nationalt og internationalt. Testenes aktualitet og anvendelighed diskuteres. Herudover understreges nødvendigheden af, at psykologer, der arbejder med spæd/småbørn og deres familier, har kendskab til og erfaring med anvendelsen af strukturerede og standardiserede test til vurdering af det lille barns udvikling, således at det er muligt tidligt at identificere børn med behov for særlig støtte, at iværksætte relevant støtte samt at vurdere effekten af den iværksatte støtte.

Forfatterbiografier

Marie Gammeltoft, Bispebjerg Hospital

Cand.psych. Marie Gammeltoft er privat praktiserende, tidl. ansat ved Spædbarnpsykiatrisk Afsnit, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling, Bispebjerg Hospital

Susanne Landorph, Københavns Universitetshospital

Susanne Landorph er psykolog ved Spæd- og småbørnspsykiatrisk forskningsenhed, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup, Københavns Universitetshospital

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Gammeltoft, M., & Landorph, S. (2008). SPÆDBARNSTESTENES RELEVANS OG ANVENDELIGHED. Psyke & Logos, 29(2), 22. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8502