SPÆDBARNSTESTENES RELEVANS OG ANVENDELIGHED
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8502Nøgleord:
Spædbarnspsykologi, Testning af spæd/småbørnResumé
I artiklen præsenteres væsentlige generelle og specifikke forhold ved psykologiske undersøgelser og testning af spæd/småbørn. Tre psykologiske test, der vurderer spæd/småbørns færdighedsmæssige udvikling, præsenteres: Griffiths Udviklingsskala, Bayley Scales of Infant Development II (BSID-II) og Bayley Scales of Infant and Toddler Development III (Bayley-III). Herudover omtales Psycho-Educational Profile-Revised (PEP-R) og Ages and Stages Questionnaire (ASQ). Testene har været/bliver anvendt i klinisk arbejde og i forskning nationalt og internationalt. Testenes aktualitet og anvendelighed diskuteres. Herudover understreges nødvendigheden af, at psykologer, der arbejder med spæd/småbørn og deres familier, har kendskab til og erfaring med anvendelsen af strukturerede og standardiserede test til vurdering af det lille barns udvikling, således at det er muligt tidligt at identificere børn med behov for særlig støtte, at iværksætte relevant støtte samt at vurdere effekten af den iværksatte støtte.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.