INDIVIDUELLE FORSKELLE I DANSKE BØRNS TIDLIGE SPROGTILEGNELSE - Hvad kan børne- og forældrerelaterede baggrundsfaktorer forklare?
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8495Nøgleord:
Spædbarnspsykologi, Tidlig sprogtilegnelseResumé
Baseret på et tværsnitligt forældrerapportstudie af 6.112 danske børn i alderen 8-36 måneder præsenterer artiklen analyser af tilegnelsen af nogle centrale sproglige dimensioner. Analyserne viser, at langsomme og hurtige børn når milepælene i den samme rækkefølge, men at der er meget stor tidsmæssig spredning blandt børnene. Dernæst vises analyser af sammenhængen mellem faktorerne køn, antal søskende, dagtilbud, forældres uddannelse og beskæftigelse samt omfang af højtlæsning/sang og børns tilegnelse af det receptive og produktive ordforråd mhp. at undersøge, om sådanne baggrundsvariable kan forklare de store individuelle forskelle blandt børn. Det var kun muligt at påvise direkte effekt af køn, højtlæsning/sang samt antal timer i dagtilbud, og samlet set kunne baggrundsfaktorerne kun forklare mellem 3.2-8.7% af variationen blandt børnene afhængigt af alder. Artiklen indledes og afrundes med en introduktion til og diskussion af international forskning på området.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.