ANVENDELIGHEDEN AF EN INTENTIONSBASERET TEORI OM MOTORIKKEN I SPÆDBARNSPSYKOLOGIEN

Forfattere

  • Vanessa Ragans Institut for Psykologi, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8490

Nøgleord:

Spædbarnspsykologien, Motorik, M-I-C-modellen

Resumé

I artiklen aktiveres det synspunkt, at motorikken, defineret som enhver mulig bevægelse af egen kroppen, videnskabeligt er blevet underprioriteret sanserne og brugt som et uproblematiseret teoretisk udgangspunkt for beskrivelser af psyken. Tolkninger af spædbarnet bunder i lyset heraf sjældent i konsistente teoretiske overvejelser over motorikkens observerede helhedspræg. Baggrunden for dette sandsynliggøres i en redegørelse for motorikkens status inden for fysiologien og spædbarnspsykologien. Hernæst vises i et afsluttet ph.d.-projekt, hvorledes at Maurice Merleau-Pontys teori om kroppen kan producere nye beskrivelser af spædbarnets intentionelle handlinger og gøre motorikken potent i en udviklingspsykologisk sammenhæng. M-I-C-modellen, der er udarbejdet i ph.d.-afhandlingen: The psychology of Movement (Ragans, 2007) er inspireret af Merleau-Pontys begreber motorisk intentionalitet og jeg kan, bruges som ramme for en differentiering af udviklingen af intentionalitet i barnets første leveår. Hernæst analyseres Philippe Rochats model over intentionaliteten i lyset af M-I-C tankegangen, og det anføres, at Rochats model afspejler den sejlivede videnskabelige opprioritering af sanserne. Afslutningsvis diskuteres anvendeligheden af en intentionsbaseret teori om motorikken inden for spædbarnspsykologien.

Forfatterbiografi

Vanessa Ragans, Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Vanessa Ragans er cand. psych., ph.d., ansat som ekstern lektor på Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Ragans, V. (2008). ANVENDELIGHEDEN AF EN INTENTIONSBASERET TEORI OM MOTORIKKEN I SPÆDBARNSPSYKOLOGIEN. Psyke & Logos, 29(2), 20. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8490