ANVENDELIGHEDEN AF EN INTENTIONSBASERET TEORI OM MOTORIKKEN I SPÆDBARNSPSYKOLOGIEN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8490Nøgleord:
Spædbarnspsykologien, Motorik, M-I-C-modellenResumé
I artiklen aktiveres det synspunkt, at motorikken, defineret som enhver mulig bevægelse af egen kroppen, videnskabeligt er blevet underprioriteret sanserne og brugt som et uproblematiseret teoretisk udgangspunkt for beskrivelser af psyken. Tolkninger af spædbarnet bunder i lyset heraf sjældent i konsistente teoretiske overvejelser over motorikkens observerede helhedspræg. Baggrunden for dette sandsynliggøres i en redegørelse for motorikkens status inden for fysiologien og spædbarnspsykologien. Hernæst vises i et afsluttet ph.d.-projekt, hvorledes at Maurice Merleau-Pontys teori om kroppen kan producere nye beskrivelser af spædbarnets intentionelle handlinger og gøre motorikken potent i en udviklingspsykologisk sammenhæng. M-I-C-modellen, der er udarbejdet i ph.d.-afhandlingen: The psychology of Movement (Ragans, 2007) er inspireret af Merleau-Pontys begreber motorisk intentionalitet og jeg kan, bruges som ramme for en differentiering af udviklingen af intentionalitet i barnets første leveår. Hernæst analyseres Philippe Rochats model over intentionaliteten i lyset af M-I-C tankegangen, og det anføres, at Rochats model afspejler den sejlivede videnskabelige opprioritering af sanserne. Afslutningsvis diskuteres anvendeligheden af en intentionsbaseret teori om motorikken inden for spædbarnspsykologien.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.