Kategorier, modeller og metaforer i kulturpsykologi

Forfattere

  • Preben Bertelsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v9i1.135958

Resumé

Denne artikel handler om reale kategorifejl i kulturvidenskaberne - først og fremmest i kulturpsykologien og videnskaber, der anlægger psykologiske synsvinkler. Der sondres imellem den erkendelsesmæssige diskurs (modeller af eller begreber om psyken) og reale psykekategorier, som er den psyke, mennesker i forskellige kulturer reelt har, og som er genstand for de psykologiske diskurser. Der er følgende forhold herimellem: forskellige diskurser kan alternativt/konkurrerende have den samme psykekategori som genstand, eller de kan have kvalitativt forskellige psykekategorier som genstand. En kategorifejl opstår (f.eks.), når vi etnocentrisk forsøger at udstrække de psykologiske diskurser, som er gyldige for vore psykekategorier til andre kulturers
psykekategorier, der ikke lader sig genstandsmæssiggøre heraf. I artiklen udarbejdes på basis af virksomhedsteoriens betydningsbegreb et almenpsykologisk begreb om psykekategorier, dvs. om hvordan menneskets psyke bliver til i samfundsmæssige forhold til omverden, til andre og til sig selv. Som et bud på en sikring mod reale kategorifejl præsenteres et begreb om metaforik som en lære om metaforer baseret på samme betydningsbegreb. Et sådant begreb om metaforer kan udvikles til en form for kulturvidenskabelig dybdehermeneutik, der ikke bare er sensitiv over for kulturspecifikke variationer i psykemodellernel-begreberne, men også over for kulturelle variationer i reale psykekategorier.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Bertelsen, P. (2023). Kategorier, modeller og metaforer i kulturpsykologi. Psyke & Logos, 9(1). https://doi.org/10.7146/pl.v9i1.135958