Hvorfor kønsopdelt pædagogik?

Om polariserende pædagogik som metode til at modvirke ulighed mellem kønnene belyst via Projekt Pigeklasse - Drengeklasse

Forfattere

  • Anne Mette Kruse

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135477

Resumé

Pigeklasse - Drengeklasse er et ligestillingprojekt ved Borgeskovskolen i Nyborg iværksat af lærerne Lotte Rasmussen og Erik Wittrup. De to lærere har fra tid til anden igennem de seneste fire år blandet deres klasser og i perioder delt dem i en ren pigeklasse og en ren drengeklasse. Projektet startede i skoleåret 1987 /88. Da var pigerne og drengene adskilt i to måneder. Siden har de været kønsopdelt i bestemte fag eller hvis et særligt tema begrundede det. Pigerne, især, har udviklet selvtillid og har nydt deres pigeklasseforløb. Også mange af drengene har haft glæde af deres drengeklasse, men det er lærerne i højere grad end drengene selv, der mener at drengene har haft et stort udbytte af forløbet: Drengene har lært at åbne op, de har fået højnet deres bevidsthed om holdninger og adfærd i forhold til det at være drenge og har fået forbedret deres relationer til pigerne. Jeg har fulgt projektet - intensivt i startfasen og siden mere sporadisk. Dette og andre lignende projekter har overbevist mig om, at hvis det bliver grebet rigtigt an, er dette at polarisere ved at kønsopdele den hidtil mest effektive metode til: at fremme ligestilling og ligeværd
mellem de to grupper af elever, at højne elevers selvopfattelse, især pigers og at skabe respekt for forskellighed.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Kruse, A. M. (2023). Hvorfor kønsopdelt pædagogik? Om polariserende pædagogik som metode til at modvirke ulighed mellem kønnene belyst via Projekt Pigeklasse - Drengeklasse. Psyke & Logos, 12(2). https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135477