Hvorfor kønsopdelt pædagogik?
Om polariserende pædagogik som metode til at modvirke ulighed mellem kønnene belyst via Projekt Pigeklasse - Drengeklasse
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135477Resumé
Pigeklasse - Drengeklasse er et ligestillingprojekt ved Borgeskovskolen i Nyborg iværksat af lærerne Lotte Rasmussen og Erik Wittrup. De to lærere har fra tid til anden igennem de seneste fire år blandet deres klasser og i perioder delt dem i en ren pigeklasse og en ren drengeklasse. Projektet startede i skoleåret 1987 /88. Da var pigerne og drengene adskilt i to måneder. Siden har de været kønsopdelt i bestemte fag eller hvis et særligt tema begrundede det. Pigerne, især, har udviklet selvtillid og har nydt deres pigeklasseforløb. Også mange af drengene har haft glæde af deres drengeklasse, men det er lærerne i højere grad end drengene selv, der mener at drengene har haft et stort udbytte af forløbet: Drengene har lært at åbne op, de har fået højnet deres bevidsthed om holdninger og adfærd i forhold til det at være drenge og har fået forbedret deres relationer til pigerne. Jeg har fulgt projektet - intensivt i startfasen og siden mere sporadisk. Dette og andre lignende projekter har overbevist mig om, at hvis det bliver grebet rigtigt an, er dette at polarisere ved at kønsopdele den hidtil mest effektive metode til: at fremme ligestilling og ligeværd
mellem de to grupper af elever, at højne elevers selvopfattelse, især pigers og at skabe respekt for forskellighed.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.