Drømme og visuelle medier

Forfattere

  • Torben Kragh Grodal

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v12i1.134612

Resumé

Artiklen analyserer de midler, hvormed drømme og subjektive tilstande simuleres i visuelle medier. Teorier som ser en stærk forbindelse mellem drømmetilstande og visuel fiktion i al almindelighed kritiseres indledningsvis. Derefter giver artiklen en kort beskrivelse af kognitive teorier om drømme, og pdpeger, hvorledes drømmetilstande kun er en særlig variant af en mere omfattende gruppe af subjektive tilstande. Artiklen analyserer endvidere, hvorledes subjektive tilstande simuleres i visuel fiktion, ved forvrængning af normal perception, ved på markant vis at fremstille netværk af associationer, ved at fragmentere mulighederne for at konstruere entydig tid og rum, ved at hæmme muligheden af at udagere stimuli og ved at blokere »higher level control« forbundet med fænomener som vilje og intention. Artiklen diskuterer den affektive virkning af de hindringer, der lægges
for den kognitive bearbejdning af det medieformidlede drømmeinput. Nogle af pointerne illustreres ved en analyse af en drømmesekvens fra Ingmar Begmans film Ved vejs ende.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Kragh Grodal, T. (2023). Drømme og visuelle medier. Psyke & Logos, 12(1). https://doi.org/10.7146/pl.v12i1.134612

Nummer

Sektion

Artikler