Drømme og visuelle medier
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i1.134612Resumé
Artiklen analyserer de midler, hvormed drømme og subjektive tilstande simuleres i visuelle medier. Teorier som ser en stærk forbindelse mellem drømmetilstande og visuel fiktion i al almindelighed kritiseres indledningsvis. Derefter giver artiklen en kort beskrivelse af kognitive teorier om drømme, og pdpeger, hvorledes drømmetilstande kun er en særlig variant af en mere omfattende gruppe af subjektive tilstande. Artiklen analyserer endvidere, hvorledes subjektive tilstande simuleres i visuel fiktion, ved forvrængning af normal perception, ved på markant vis at fremstille netværk af associationer, ved at fragmentere mulighederne for at konstruere entydig tid og rum, ved at hæmme muligheden af at udagere stimuli og ved at blokere »higher level control« forbundet med fænomener som vilje og intention. Artiklen diskuterer den affektive virkning af de hindringer, der lægges
for den kognitive bearbejdning af det medieformidlede drømmeinput. Nogle af pointerne illustreres ved en analyse af en drømmesekvens fra Ingmar Begmans film Ved vejs ende.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.