Kognition og gensidighed

Om teori og praksis i sproglig kommunikation

Forfattere

  • Peter Harder

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v11i1.134204

Resumé

Artiklen behandler spørgsmålet om det praktiske grundlag (Poulsen 1980), også kaldet background' (Searle 1983) overfor 'kognitivt indhold', med særligt henblik på spørgsmålet om gensidig viden som forudsætning
for kommunikation. Der fremlægges en opfattelse ifølge hvilken menneskelige subjekter er relateret til omverdenen på to måder, idet den fungerer både som grundlag for handling og som genstand for viden, således at det velfungerende subjekt er i stand til at samordne de to relationer: 'kunnen' aktiveres på basis af 'viden' om, at grundlaget for handlen er i orden. Der argumenteres for en opfattelse af gensidig viden, hvorefter den bundløshed, som kendetegner viden af denne karakter, hverken er harmløs (som påstået af begrebets tilhængere) eller fældende (som hævdet i relevansteorien). Det hævdes endvidere, at problemet opstår på grund af uklarhed om det kognitive (intellektuelle) indholds plads i forhold til praksis. Endelig samholdes det fremsatte synspunkt kort med positioner, hvor enten
praksis eller teori gives en utilstrækkelig placering, set ud fra denne artikels position.

Downloads

Publiceret

2022-10-07

Citation/Eksport

Harder, P. (2022). Kognition og gensidighed: Om teori og praksis i sproglig kommunikation. Psyke & Logos, 11(1). https://doi.org/10.7146/pl.v11i1.134204