Kognition og gensidighed
Om teori og praksis i sproglig kommunikation
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v11i1.134204Resumé
Artiklen behandler spørgsmålet om det praktiske grundlag (Poulsen 1980), også kaldet background' (Searle 1983) overfor 'kognitivt indhold', med særligt henblik på spørgsmålet om gensidig viden som forudsætning
for kommunikation. Der fremlægges en opfattelse ifølge hvilken menneskelige subjekter er relateret til omverdenen på to måder, idet den fungerer både som grundlag for handling og som genstand for viden, således at det velfungerende subjekt er i stand til at samordne de to relationer: 'kunnen' aktiveres på basis af 'viden' om, at grundlaget for handlen er i orden. Der argumenteres for en opfattelse af gensidig viden, hvorefter den bundløshed, som kendetegner viden af denne karakter, hverken er harmløs (som påstået af begrebets tilhængere) eller fældende (som hævdet i relevansteorien). Det hævdes endvidere, at problemet opstår på grund af uklarhed om det kognitive (intellektuelle) indholds plads i forhold til praksis. Endelig samholdes det fremsatte synspunkt kort med positioner, hvor enten
praksis eller teori gives en utilstrækkelig placering, set ud fra denne artikels position.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.