KNUDEPUNKTER I DANSK PSYKOLOGIS UDVIKLING I ÅRENE 1940-2000
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133614Resumé
Ved begyndelsen af denne periode kunne faget psykologi studeres på Københavns Universitet, men der var kun få studerende og endnu færre, der afsluttede studierne med en eksamen (magister-konferens). Behovet for at anvende psykologi i samfundet blev mere og mere tydeligt specielt i skolen, der havde brug for hjælp til undervisningsdifferentiering og oprettelse af klasser eller skoler til børn med specielle indlæringsvanskeligheder eller handicaps. I 1944 blev der på Københavns Universitet oprettet et cand.psych.studium med henblik på at uddanne kandidater, der kunne påtage sig at bidrage til løsning af påtrængende opgaver ikke blot inden for undervisningsvæsenet, men også inden for social-, hospitals-, fængsels- og militærvæsen samt erhvervslivet. Cand.psych.uddannelsen var stærkt påkrævet og blev hurtigt populær. I 1947 blev det første hold færdiguddannet, og straks efter blev Dansk Psykologforening dannet. En vigtig milepæl i udviklingen af dansk psykologi var nået. Cand.psych. studiet var lagt indenfor en ramme på 3 år. Det skabte store vanskeligheder, men blev først ændret efter 16 års forløb til en ramme på 5½ år. En ny milepæl, som Psykologforeningen sigtede på sammen med de tilsvarende foreninger i de øvrige nordiske lande, var autorisation af psykologer. Nordiske psykologers samarbejdskomité anmodede om, at dette problem blev taget op i alle nordiske lande. I Danmark blev en komité nedsat i 1962. Problemerne i forbindelse med en autorisation af psykologer skabte megen diskussion og uenighed og en autorisationsordning blev først vedtaget fra 1994. Lærerhøjskolen fik ved en lov fra 1962 status som højere Læreanstalt og kunne tildele akademiske grader i de fag, hvori der undervistes i Folkeskolen. Det blev også muligt at tage en pædagogisk psykologisk uddannelse i psykologi (cand.pæd.psyk.).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.