HVORDAN UDDANNER MAN EN GOD-NOK PSYKOTERAPEUT?
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i1.133485Resumé
Artiklen drejer sig om uddannelse til psykoterapeut indenfor en psykoanalytisk referenceramme. Der stilles to spørgsmål: 1) Hvad karakteriserer en god-nok psykoterapeut? og 2) hvordan uddanner man til det? i besvarelsen af det første spørgsmål tages der udgangspunkt i Greensans beskrivelse af de personlige egenskaber og færdigheder, det kræver at være en god psykoanalytiker. Der suppleres med eksempler på nogle professionelle færdigheder, som forfatteren gennem sit eget arbejde som supervisor og lærer i psykoterapi har fundet centrale. Det drejer sig om: fortrolighed med offentlige behandlingssystemer, psykoterapeutisk erfaring med børn, færdighed i evaluering og viden om rammer og strukturer om psykoterapi. I besvarelsen af det andet spørgsmål følges den almindelige 3-deling af psykoterapeutuddannelsen i teori, egenterapi og supervision. Indenfor teoriområdet fremhæves især vigtigheden af kendskab til nyere udviklingsteorier. Mht. egenterapi nævnes nødvendigheden af selektion af kandidater, og det drøftes, om analyse eller psykoterapi udgør den bedste uddannelse. Vedrørende supervision gås der især ind på spændingsfeltet mellem metodeindlæring og personlig udvikling; det eksemplificeres gennem beskrivelser af forskellige holdninger til udvikling af psykoterapeuters empatiske formåen. Der suppleres med en beskrivelse af ekspertisebegrebet sat i relation til udøvelse af psykoterapi. Der afrundes med en understregning af nødvendigheden af vedligeholdelse af uddannelse og færdigheder
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.