ET REVIEW AF RT-FMRI-NEUROFEEDBACK SOM INTERVENTION TIL BEHANDLING AF DYSFUNKTION I EMOTIONSREGULERING
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v42i1.128775Nøgleord:
Affektive lidelser, neurofeedback, psykologisk behandling, depression, angst, rt-fMRIResumé
Artiklen udforsker en ny interventionsmetode, real-time functional magnetic resonance neurofeedback (rt-fMRI-NF) samt dens effekt på emotioner og dysfunktion i emotionsregulering. En metode, som har været genstand for intensiv forskning de seneste ti år. I rt-fMRI-NF benyttes iltet blod som et sporstof til at skabe billeder af hjernens aktivitet. Den afbildede aktivitet bliver så kommunikeret (gennem billede eller lyd) til individet i scanneren. Målet med interventionen er, at individet i scanneren lærer at modulere og kontrollere sin hjerneaktivitet gennem forskellige mentale strategier rettet mod et forudbestemt mål. Disse strategier kan for eksempel være genkaldelse af positive minder eller visualisering af beroligende omgivelser. I artiklen belyser vi rt-fMRI-NF-metoden ved at foretage et systematisk review (n=67). Målet er at udforske, hvad rt-fMRINF er, samt undersøge, om der er en effekt af behandlingen. Resultaterne er lovende. Der er således evidens for, at det er muligt at selvregulere aktiviteten i flere hjerneområder, og der findes signifikante kliniske resultater i form af eksempelvis reduktion af depression eller angstsymptomer. Endelig forsøger artiklen at pege på, hvad der skal til, for at rt-fMRI-NF kan udvikle sit lovende potentiale og herigennem bidrage til at forbedre fremtidig behandling af emotionel dysfunktion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.