DIGITALT LEVERET PSYKOTERAPI

EFFEKTER, EGNETHED OG ETIK

Forfattere

  • Marie Lundorff
  • Malene Flensborg Damholdt
  • Eva Rames Nissen
  • Bobby Zachariae

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v42i1.128774

Nøgleord:

app, digitalisering, internetbaseret, videokonsultation

Resumé

Digitalt leveret psykoterapi tilbydes i stigende grad som alternativ eller supplement til konventionel face-to-face-terapi i behandlingen af en række psykiske og somatiske problemstillinger. Men hvad er konsekvenserne af at flytte dele af psykoterapien fra det fysiske rum med direkte klientkontakt over i det
digitale rum? Digitale løsninger mindsker geografiske barrierer, muliggør hjælp til personer med begrænset mobilitet og tilbyder fleksible, individualiserede behandlingsforløb. Omvendt er digitalt leveret psykoterapi måske utilstrækkeligt sensitiv over for alvorlige psykiske udsving blandt klienterne, ligesom
online allianceopbygning og -fastholdelse kræver særlige terapeutiske virkemidler. Spørgsmålet er ikke, om der vil ske en øget digitalisering af psykoterapi, men snarere hvordan den kliniske psykologi vil høste gevinsterne og håndtere de faglige og etiske udfordringer forbundet med den stigende digitalisering.
Grænserne for, hvilke lidelser og klienttyper som kan behandles effektivt og etisk forsvarligt gennem digitale interventioner, bør udforskes, ligesom forskning i optimering og implementering er nødvendig for at kvalitetssikre udbuddet på det digitale psykoterapi-marked. 

Downloads

Publiceret

2021-09-27

Citation/Eksport

Lundorff, M., Flensborg Damholdt, M., Rames Nissen, E., & Zachariae, B. (2021). DIGITALT LEVERET PSYKOTERAPI: EFFEKTER, EGNETHED OG ETIK. Psyke & Logos, 42(1), 188–207. https://doi.org/10.7146/pl.v42i1.128774