FRA STUDERENDE TIL PSYKOTERAPEUT
EN DANNELSESREJSE, DER BØR STARTE PÅ UNIVERSITETET
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v42i1.128768Nøgleord:
Dannelse, scientist-practitioner model, noviceterapeut, psykoterapeut uddannelse, supervision, psykodynamisk psykoterapi, transformativ læringResumé
På trods af at den nyuddannede psykolog ofte står med et stort behandlingsansvar, er psykologistudiet finansieret på den laveste taxametertakst. Artiklen tager udgangspunkt i dannelsesbegrebet og beskriver Universitetsklinikken (UK) på Aalborg Universitet som et case-eksempel på uddannelsen af psykologer gennem deltagelse i et klinisk praksisfællesskab. Artiklen beskriver UK’s teoretiske grundlag, supervisionsmodel og forskningsaktivitet og søger hermed at vise, hvordan læringsmodellen i UK kan bidrage til at klæde nyuddannede psykologer bedre på til arbejdsmarkedet og til at integrere nogle af
dikotomierne i psykologien: Når de studerende indgår i et forpligtende klinikfællesskab, bruger de teori i praksis, forsker i egen praksis, reflekterer over praksis og bruger kvalitative såvel som kvantitative metoder. Psykologien er ikke kun videnskabeligt begrundet og funderet, men også et professionsfag,
hvor det er afgørende, at den studerende dannes bredt med en psykologfaglig dømmekraft og etik, således at viden, færdigheder og kompetencer, som beskrives i studieordningen, kan bruges til alles bedste. Det kræver, at psykologiuddannelserne skaber miljøer og rammer, hvor en høj psykologfaglighed kan trives, og hvor både teori, forskning, praksis og dannelse vægtes. Det synes svært med den nuværende finansiering.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.