Psykologiske veje ind i klimakrisen
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v41i2.127510Nøgleord:
Global klimakrise, Klimaforandringer, Klimapsykologi, Miljøpsykologi, Psykologiske barrierer, Praksis, Bæredygtig udvikling, Mediering, Fælles sagResumé
Denne artikel udforsker psykologiske forståelser af, hvordan vi forholder os til og handler på klimaforandringerne, og hvilke handlemuligheder disse forståelser giver os i mødet med klimakrisen. Afsættet er et kort rids af psykologiens og klimaforandringernes fælles historie og de grundantagelser, der præger det eksisterende forskningsfelt. Af central betydning for dette felt er Robert Giffords forskning i de psykologiske barrierer, der afholder os fra at handle på vores bekymringer for miljøet. Med udgangspunkt i Giffords ”dragons of inaction” (Gifford, 2011) undersøger jeg, hvilke muligheder for forandring der tegner sig ud fra den dominerende tilgang til klimaforandringernes psykologiske dimensioner. Herfra vender jeg blikket mod to alternative tilgange, hvor fokus er flyttet fra individet til sociale praksisser, for at se, hvordan forandring tager sig ud fra og igennem praksis. Jeg argumenterer for, at begge tilgange er udfordret af en frakobling mellem teori og praksis, hvorfor det resulterer i uklare bestemmelser af, hvordan psykologiske perspektiver på klimakrisen kan bidrage til konkret handling. Afslutningsvis præsenterer jeg en mulighed for at styrke relationen mellem teori og praksis ved at medtænke de betingelser, klimaforandringer sætter for vores forsøg på at handle på klimakrisen i praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.